Techbolaget MIOO som via app kopplar ihop slutkonsumenter med frilansade mekaniker, bike buddies, växer vidare. Sedan bolaget, med tidigare tävlingscyklisten Tomas Grönqvist i spetsen, vid årsskiftet fick in 7 miljoner från en grupp investerare har företaget vuxit rejält.
– Idag bokas drygt 1000 serviceuppdrag varje månad och totalt har vi 61 aktiva bike buddies varav nio finns i London och resten i Stockholm, säger Tomas till Sportfack.
Dessutom har bolaget numera en fast punkt i huvudstaden. Om än att den är tillfällig.
– Ja vi fick tillgång till en rejäl lokal via våra kontakter med AMF Fastigheter. Där har vi lager och har etablerat en pop-upbutik. Så nu kan vi både serva bokade cyklar och ta in spontanbesök, även om de minskat under pandemin. Dessutom kan vi utbilda och anställa nya bike buddies.
För nyckeln är egentligen att bike buddies är ute på fältet, menar Tomas. Företagets fokusområde är snabb service av mindre problem som MIOO:s prenumeranter får.
– Vår vision är att den som får punktering på väg till arbetet på morgonen ska kunna få hjälp via appen på två minuter. Då förutsätter det att vi har en bike buddie i närheten givetvis, säger Tomas.
Riktigt där är inte bolaget idag. Nu är det bokad service som vårrustning, laga punktering, byta bromsklossar och liknande som buddiesarna ska hjälpa till med i första hand. Tomas poängterar att MIOO vill komplettera cykelfackhandlen och till och med kan hjälpa denna.
– Vi har ingen ambition att låsa in folk som kunder hos oss utan vi vill sträcka ut en hand till cykelbranschen. Om de fokuserar på att bli bättre på svårare saker som hydraulik och elsystem så är vi mera 1177 som kunderna ringer för de snabba lösningarna. Och det man ser idag är att fackhandeln har långa köer eftersom de tvingas ta emot för mycket småjobb som punkteringar och inte har plats att ta in fler tyngre uppdrag och fler cyklar i butiken.
MIOO går bra säger Tomas och förklarar att bolaget skulle kunna ta ut vinst i sommar. Dock handlar det nu för bolaget att investera i företaget och redan till 2022 expandera ytterligare tillsammans med investerare.
– Då är tanken att vi etablerar oss i tio städer till med samma ratio mellan cyklister och antal cykelbutiker. I Stockholm liksom i London ligger dessa siffror på 18 butiker per 100 000 cyklister. Det är lågt jämfört med Köpenhamn som har 64 butiker per 100 000 cyklister.