Naturkompaniet fortsätter mot Norge – intervju med nyrekryterade landschefen

I januari meddelade Naturkompaniet att bolaget expanderar sin verksamhet till Norge. Nu har företaget ytterligare en pusselbit på plats då man rekryterat en landschef. En meriterad sådan. Sportfack fick en pratstund med hen.

Det blir Simon Larsen som blir retailchef i Norge. Så här kommenterade Naturkompaniets vd Henrik Hoffman rekryteringen när Sportfack fick möjlighet att ställa ett par frågor till honom och Simon Larsen.

– Den norska lokala organisationen kommer att fokusera väldigt mycket på våra retail operations i Norge och Simon har en lång och beprövad erfarenhet inom retail både från norska, svenska och även andra marknader, säger Henrik.

Ja Simon Larsen får ses som en veteran i konfektionsbranschen. Tjugotre år ung blev han butikschef för en av Carlings butiker. Han har även varit landschef för Carlings i Sverige och haft flera olika ledande positioner inom koncernen Varner som bland annat äger just Carlings, Cubus och Dressmann. Simons senaste uppdrag var som operativ chef för Carlings-kedjan med ansvar för 225 butiker och 1 500 anställda i Norden.

Simon, vilka blir dina huvuduppgifter nu?
– Jag får hela det övergripande ansvaret för Naturkompaniets etablering på den norska marknaden. Allt ifrån att leta lokaler och anställa butikspersonal till att budgetera butikernas omsättning, kostnader och resultat. Samt att upprätta samarbeten och göra avtal med alla de leverantörer vi behöver för att etablera fysiska butiker på vår nya marknad. 

Vad kommer du med din bakgrund att kunna tillföra Naturkompaniet?
– Denna fråga borde nästan ställas till min chef men jag tänker att min erfarenhet av snabb expansion på nya marknader är en del av den kompetens jag kan tillföra. Jag kommer också från en organisation med en mycket stark internkultur som jag ta med mig. För jag anser att det är viktigt att snabbt skapa en stark affärskultur när ett bolag ska etablera sig i på en ny marknad. Här kommer våra anställda att bli våra viktigaste ambassadörer för Naturkompaniet i Norge.

Vilka blir era största konkurrenter i Norge och hur ska ni ta marknadsandelar?
– Jag ser väl inga direkta konkurrenter. Det är ingen här i Norge som hanterar just segmentet multibrand outdoor i fysisk butik på samma sätt som Naturkompaniet gör. I övrigt har vi här i Norge många av de aktörer som finns i Sverige. Jag upplever att det finnas en naturlig plats för Naturkompaniet på den norska marknaden och det är också den feedback vi får från våra leverantörer och övriga samarbetspartners. 

Hur många medarbetare kommer ni att behöva anställa?
– Det beror helt på vart vi kommer att öppna, hur stor butikerna blir. Men som specialist måste vi ha den bästa kunskapen kring de produkter vi säljer och ha de mest skickliga personerna på plats i våra butiker. Denna resa börjar vi i dag och vi letar därför efter både butikslokaler på de bästa platserna runt om i Borde och även de skickligaste människorna som kan ta hand om våra kunder när vi öppnar våra första butiker under hösten 2021. 

Vart kommer ni att öppna era norska butiker i höst och varför just där?
– Här får jag svara att arbetet pågår. Vi söker just nu efter lägen som passar vårt varumärke och vår profil.

Hur stora är Naturkompaniet i Norge om fem år? Om vi pratar omsättning eller marknadsandelar.
– Här blir vägen till eftersom vi går den. Så det vill jag inte offentligt spekulera i innan vi ens har öppnat första butiken. Men återkom gärna med frågan! 

Öppnar naturkompaniet.no redan i sommar med potentiell stor försäljning av outdoorprodukter?
– Nej det blir efter sommaren när våran nya plattform är klar. Stay tuned!