Gasell med anor till Sverige

Gazelle, grundat redan 1892 och med stora framgångar på hemmaplan, har klart med en svensk försäljningsorganisation.

– Om vi ska gör en jämförelse med ett annat starkt holländskt varumärke så tänk på Heineken. De är ungefär som oss. De är marknadsledande, de gör en bra produkt som många gillar på hemmaplan. Men när de vänder sig mot kunder utanför sin hemmaplan handlar det om att de positionerar sig som ett kvalitetsvarumärke med premiumprodukter.

Orden är Gazelles försäljningschef Wouter Jager när han förklarar hur nordbor skulle kunna förstå det i Sverige ganska okända men på hemmaplan i Holland, Belgien och även i nordvästra Tyskland, otroligt uppskattade varumärket Gazelle.

Det finns något friskt och generöst att prata sportprodukter med företrädare för varumärken utanför Norden. 

Gasell med anor till Sverige
Magnus Neij är Sverigeansvarig hos Gazelle.

Gazelle siktar på att bli en utmanare för de väletablerade varumärkena i Sverige som liksom dem själva levererar välbyggda elcyklar i premiumskiktet. Och tradition har Gazelle, redan 1892 började man bygga cyklar och gör så fortfarande på hemmaplan. Varje år produceras 250 000 elcyklar i den egna fabriken i Dieren. Dessutom har varumärket fått många designpriser de senaste åren, senast 2020 prestigefyllda If Design Award för cargocykeln Makki Load. 

– Makki Load kommer till Sverige efter sommaren, flikar Magnus Neij in.

Magnus, med flera år hos Trek, anslöt under vintern som account manager och med kontor i Sölvesborg blir det hubben i Gazelles svenska organisation. Magnus har jobbat på i det tysta: En svensk webbsida finns och försäljningsmässigt har Gazelle redan ett brofäste etablerat i Sverige då 20 butiker tagit in de första gasellerna.

– Vi har fyra olika modeller redo för den svenska marknaden där Arroyo och Paris ser ut att bli storsäljarna. 

För att svenska butiker ska få snabb och bra service har Gazelle skapat en svensk kundtjänst på huvudkontoret i Dieren. 

– Där finns Thomas Lodsell, en svensk kille med bred teknisk kunskap från fordonsindustrin och även stor kundservicekompetens, säger Magnus som berättar att Sverige redan fått en första Gazelle shop-in-shop. Något han framhåller som ett bra säljstöd och som Gazelle Sverige gärna hjälper andra butiker med.

– Ja, eftersom vi på Gazelle är här för det långa loppet är vi villiga att lägga investeringar på att göra shop in shops och vara generösa med säljstöd speciellt nu de första två åren. Jag ska snart just till Elcykelkompaniet i Göteborg och hjälpa dem med de sista detaljerna i bygget.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="8411" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]