Varumärket Zone3 gör comeback i Sverige

I takt med att fenomen som swimrun och triathlon upptäcks av alltfler svenska motionärer gör det brittiska varumärket Zone3 comeback i Sverige med Jan Cederfont som ny säljkonsult.


Varumärket Zone3 gör comeback i Sverige
Jan Cederfont ska öka kännedomen om Zone3 i Sverige.

Zone3 har tillverkat våtdräkter och tillbehör sedan första kollektionen lanserades 2009. De har tidigare haft närvaro i Sverige men som till stor del ebbade ut. Nu vill de känna på den svenska marknaden igen och planerar för en comeback riktad mot svenska swimrun-entusiaster och triathleter. Det är Jan Cederfont som ska hjälpa varumärket att få rejält fäste hos konsumenterna. Han har tidigare erfarenhet av att bygga upp New Balances varumärke i Sverige och säger:
– Jag är väldigt glad att få denna chans och att vara en del av resan för att bygga Zone3 till en etablerad aktör i den svenska sportbranschen. Jag har letat efter ett varumärke som har rätt värden och en stark historia att berätta. I Zone3 ser jag allt detta och uppskattar också de högpresterande produkterna som inte kompromissa med kvaliteten.

Kommer varumärket att vilja växa via ett lokalt återförsäljarled eller via en egen DTC-lösning?
– Vi ser gärna ett nära samarbete med framförallt specialistbutiker, vi tror på att sälja via kunniga återförsäljare som kan produkterna. Till exempel våtdräkter är ganska tekniska och lämpar sig bra att köpa med vägledning från en säljare. Men samtidigt vill vi förstås samarbeta även med starka onlineaktörer, säger Jan Cederfont till Sportfack.   

I dagsläget består utbudet av produkttyperna Open water (främsta fokusområdet och en kategori som enligt uppgift har vuxit starkt på europeisk nivå under corona), Triathlon och Fitness & Compression.