Till slut stod sju värdiga vinnare högst upp på pallen. Läs om vilka som tog hem Gear of the year 2020 och varför.
Årets butik: Alewalds
Motivering: Kedjan Alewalds fortsätter sitt enträgna arbete med att skapa goda relationer till sin kundgrupp. En kedja av entusiaster för entusiaster, som visar att expertkunskaper fortfarande är guld värda i en tid då konsumtionsmönstren blir alltmer flyktiga.
Övriga nominerade: Burton, La Chemise
Årets innovation: Monolits benskydd
Motivering: Det ska till en motorcykelintresserad flygkapten för att modernisera den konservativa fotbollen. Svenska Monolit gör svinsnygga, fjäderlätta benskydd vars passform gör att spelaren undviker både skavsår och eksem.
Övriga nominerade: Cobra Pumas 3D-klubba, Reimas Kulkijajacka
Årets nykomling: Garphyttan
Motivering: Klädprojekt som tassar på delvis ny mark inom nishen outdoor/workwear. Garphyttan vill klä upp den ofta bortglömda kundgruppen ”landsbygdens folk” och gör det i en kombination av funktion och stil, signerad överlevnadsexperten Johan Skullman.
Övriga nominerade: Astrid Wild, Huski Wear
Årets varumärke: Trangia
Motivering: År 2020 gick allting jämtländska Trangias väg. Först kom alla preppers, sen kom hemestervågen som toppades av en japansk foodietrend och en förkärlek för aluminiumkärl. I en föränderlig värld är det skönt med ett företag som bara gör sin egen grej år efter år och lyckas med det.
Övriga nominerade: Didriksons, Stellar Equipment
Årets produkt: Nikes kolfiberskor
Motivering: Stora innovationer börjar ofta med ett förbud. När Eliud Kipchoge som första löpare gick under två timmar på ett maraton gjorde han det i ett par rosafärgade Nikeskor (Nike Vaporfly Next). Kolfiberskorna Alpha- och Vaporfly födde en explosion av varianter från i princip alla andra varumärken. Någon är alltid först och denna gång var det Nike.
Övriga nominerade: Forza Padelracket, Aztrons SUP
Årets kampanj: Haglöfs
Motivering: Black Friday blev Green Friday i Haglöfs tappning och istället för att bomba ut reaprodukter stängde man ner webbshopen och valde istället att lansera sitt nya restored-koncept med försäljning av second hand-kläder. Ett statement i tiden och ett koncept som får fortsatt liv även under 2021.
Övriga nominerade: ICIW, Salming
Årets miljömärke: Primaloft
Motivering: Har med sitt PURE-koncept tagit stora kliv inom hållbar produktion, bland annat genom att jobba med luft istället för värme i sina anläggningar. Bra för varumärken som vill förstärka sin miljöprofil och bra för världen.
Övriga nominerade: Picture Organic, Houdini
*Vinnarna publiceras även parallellt i SPF nr 4/21, som kommer ut senast 23/4 till prenumeranterna. Sportfack vill tacka alla som har engagerat sig, vi har fått in flera tusen röster totalt. Jätteroligt!