Varumärket Under Armour, som satsat hårt på löpning och träning under pandemin, öppnar nu sitt andra brand house i Norden. Valet föll på Hamngatan i Stockholm city.
Till hösten öppnar Under Armour sin andra egenbrandade butik i Stockholm. Tidigare har varumärket etablerat sig i köpcentret Mall of Scandinavia, Solna, och nu planerar de för ett nytt 270 kvadratmeter stort ”Brand House” mitt i city, på adressen Hamngatan 30-32.
Etableringen sker i samarbete med retailexperten Nordic Retail and Sports och Under Armour ser det som ett steg för att ytterligare stärka varumärkeskännedomen hos en träningsintresserad målgrupp.
– Under Armour är ett av de riktigt stora sportvarumärkena i världen och vi jobbar hårt med att cementera vår ledande position inom träning och löpning. Ända sedan jag började arbetet med att etablera Under Armour på den nordiska marknaden har jag önskat en butik i centrala Stockholm. Samarbetet med NRS, som är proffs på retail, har gjort denna önskan möjlig. Läget och lokalen är precis det vi letat efter, säger Andreas Runemark, försäljningschef för Under Armour Norden.
I hemmalandet USA har Under Armour, som för övrigt har svenske Patrik Frisk som vd, ett avsevärt större fokus på actionsporter som boxning (de har bland annat samarbete med tungviktsvärldsmästaren Anthony Joshua), men i Sverige har man valt att fokusera på träning och löpning. Aktiviteter som gått starkt under pandemin i hela Norden. Andreas Runemark ser stora möjligheter med den kommande etableringen:
– Här har vi verkligen möjlighet att visa upp bredden av varumärket och inkludera produkter enbart tillgängliga för våra e-com och Brand House. Vi kommer leverera en konsekvent varumärkes- och kundupplevelse både online och offline, och hoppas att få alla besökare att bli lojala Under Armour-ambassadörer.