Den planerade outdoormässan i München som egentligen skulle ha ägt rum i sommar blir senarelagd och kommer att ha ett delvis annat fokus. Men det kan bli den första fysiska branschträffen på 1,5 år.
Den tyska Ispomässan försöker på alla sätt förhålla sig till den nya tiden med kraftiga mötesrestriktioner. Outdoor by Ispo, som egentligen skulle ha hållits månadsskiftet juni-juli, blir nu istället framflyttad till 5-7 oktober. Beslutet är fattat av Ispo och samarbetspartnern EOG, European Outdoor Group. Planen är att då hålla både en fysisk och digital mässa.
En pressrelease med mer konkret info kommer enligt uppgift att publiceras efter påskhelgen, men källor till Sportfack berättar redan nu att upplägget inte i första hand kommer vara produktfokuserat (införsäljningscykeln för kommande år, 2022, blir för sen) utan istället ha ett fokus på innovation, nätverkande och Ispo awards.
Om det går att genomföra mässan fysiskt blir det den första stora branschträffen på ett och ett halvt år. Just nu är dock situationen i Tyskland svår med nya lockdowns och, precis som i Sverige, en väldigt långsam vaccinationsprocess. Om mässan inte går att genomföra i fysisk form, så blir det erfar Sportfack enbart ett digitalt arrangemang, precis som Ispo Online.