I samband med att det gått ett år sedan pandemin slog till, lanserar Stadium en bred kampanj som ska tala till kundernas känslor och ge en mer emotionell koppling till varumärket. Här kan du se den!
Träning och fysisk aktivitet i stort har haft en enorm betydelse i många svenskars liv under det isolerade coronaåret 2020 och även nu under 2021. Stadium ställer sig frågan, i en ny kampanj, om vi verkligen har tackat träningen för det?
Kampanjen lanseras idag, den 18 mars, och går brett i alla kanaler som teve och utomhusannonsering på utvalda platser i Sverige, men även i form av en muralmålning på en husvägg på vältrafikerade Långholmsgatan i Hornstull, Stockholm. Teamet bakom kampanjen förklarar:
– När vi tänkte på hur folk mått under det här upp- och nervända året slog det oss att träningen har varit en otroligt viktig grundpelare och en livsviktig rutin att hålla i för många. Träningen har för många varit ett sätt att hålla humöret uppe, få en frizon från partner och familj och en paus från hemmakontoret, säger Alexandra Arvidson, copywriter och creative på Stadium, i ett pressmeddelande.
– Därför kändes det naturligt att landa i en kampanj som hyllar träningen och tackar den som om den vore en person som hjälpt oss under den här tuffa, långa tiden under 2020 och nu även in under 2021. Träningen är och kommer alltid förbli viktig för människan, fortsätter hon.
Stadium har även inlett ett samarbete med psykologen Björn Hedensjö som kommer lära Stadiums publik mer om psykologi och träning och vad man kan göra för att hålla igång sina nyfunna vanor. Samarbetet kommer bland annat höras i ett 30 minuter långt specialavsnitt av podcasten Dumma Människor och kunna följas på Stadiums Instagramkonto. De har även kopplat ett antal ”influencers” till kampanjen som Julia Frändfors och Kakan Hermansson.
– Sportdetaljhandeln i Sverige har en tradition av att vara väldigt pris- och produktfokuserad. Nu vill vi ta steget och bli mer emotionella i våra större projekt. Stadium är på en resa varumärkesmässigt och i år vill vi skruva upp ambitionsnivån ytterligare med en 360-kampanj som kommer kunna leva bra mycket längre än de korta kommunikationsfönster vi vanligtvis brukar jobba med. Under året som gått har vi även utformat nya förutsättningar för våra kunder att vara aktiva. Nu senast med Nike och Northvolt när vi skapade det upplysta utegymmet Force Of Nature som vi livestreamade träning ifrån med några av Sveriges mest intressanta träningsprofiler just nu, berättar Pino Roscigno, commercial & brand director på Stadium.