Giganten Nike lägger just nu om hela sin distributionsstrategi. Många lokala sportbutiker förlorar därmed möjligheten att sälja deras produkter. Lokalkontoren i Norge och Danmark håller på att stängas.
Nike är helt enkelt inget annat än en megamaskin och står i dagsläget för cirka en tredjedel av den globala sportmarknadens börsvärde, som i deras fall uppgår till drygt 222 miljarder dollar. Att jämföra med till exempel Adidas som också är en jätte men ”bara” beräknas ha ett börsvärde på dryga 71 miljarder dollar. Och det fortsatte att gå riktigt bra för Nike även under coronaåret 2020 då värdeökningen, enligt Sporting Goods Intelligence, var 40 procent upp.
Bolaget har idag blivit så stora att små marknader och spridda återförsäljarnät har minskat i betydelse. Många svenska och skandinaviska återförsäljare förlorar nu möjligheten att sälja deras produkter från och med i år, 2021.
Enligt uppgifter till Sportfack så läggs de lokala Nike-kontoren i Danmark och Norge helt enkelt ner och det svenska Nikekontoret i Solna utanför Stockholm lär ha fått till uppgift att hantera distributionen för hela Skandinavien. Förra året lämnade även Nike den svenska PR-byrån AWB. Vi har försökt att nå Nikes centralkontor i Paris upprepade gånger för att få en kommentar till de uppgifterna och till denna artikel i sin helhet, men har trots upprepade försök inte lyckats.
Nike fokuserar alltmer försäljning i egna kanaler samt via utvalda partners, som inte säkert behöver vara klassiska sportkanaler. Produkter från varumärket har, enligt Sporting Goods Intelligence, dykt upp på lågpriskedjan Lidls tyska samt spanska hemsida. Uppgifterna om ett samarbete har dock dementerats av Nike själva, men tröjor, byxor och en ryggsäck har funnits på Lidls spanska sajt, och ett liknande utbud även på deras tyska sida.
Tidigare ska även ett par fotbollsskor samt ett par sneakers från Nike funnits att klicka hem via Lidl, men ska numera vara borttagna från webbplatsen
*Läs om vad kedjorna tycker i Sportfack nr 3, ute den 19 mars.