Svenska clean tech-bolaget We are Spin Dye fortsätter locka till sig högprofilerade konfektionstillverkare från sport- och modebranschen. Senast i raden av samarbeten är ett varumärke som kombinerar just detta.
Adidas by Stella McCartney, Adidas varumärke där sportgiganten sedan 2004 samarbetar med en av världens mest kända modeskapare, har numera en svensk underleverantör. Efter att ha sjösatt kollaborationer med Bergans, Fjällräven samt Henry Lloyd och senast i vintras H&M har blågula clean tech-bolaget We Are Spindyes teknik nu använts av det ikoniska varumärket i en premiärkollektion.
Liksom hela Adidaskoncernen är även Adidas by Stella McCartney inne i en omställngsprocess mot grönare konfektionstillverkning. Senast för en månad sedan släppte varumärket en vårkollektion som Stella McCartney själv i en intervju med WWD.com kallade ”min mest hållbara kollektion hittills” där 80 procent av konfektionen, skorna och accessoarerna tillverkades i hållbara material och i fabriker med hållberhet i fokus.
Plagget som använt We Are Spindye infärgningsteknik är ”The Puffa jacket” och är tillverkad i 100 procent återvunnet polyestergarn, färgat med We Are Spindyes infärgningsprocess som använder 75 procent mindre vatten och 90 procent mindre kemikalier än traditionell infärgning.
– Det är första gången ett varumärke som Adidas by Stella McCartney använder oss och följaktligen är denna order associerad med hög prestige för oss, kommenterade We Are Spindyes vd Andreas Andrén nyheten i ett pressmeddelande.
Sportfack får tag i We Are Spindyes vd som berättar att de båda bolagen haft en vilja att samarbeta en längre tid.
– Vi har haft en dialog under en längre tid som mynnat ut i detta första steg. Kan inte riktigt svara för dem men generellt vet jag att fler och fler börjar få upp ögonen för oss till följd av den senaste tidens samarbeten.
Är samarbetet en del av att Adidas ökar sin renare produktion av kläder tror du?
– Jag kan inte svara för Adidas räkning men vi förutsätter naturligtvis att detta är en komponent i deras större strategi. Att man från Adidas tagit in vår miljöbesparande process i en kollektion anser vi bekräftar deras ambitioner om att fortsätta arbetet mot en hållbar, cirkulär textilproduktion med så låg miljöpåverkan som möjligt.
Vad händer hos er nu och framöver. Ni börsintroducerades strax innan jul. Vilka tillväxtplaner kan du berätta något om?
– Vi har under årets första månader inlett arbetet med att rekrytera personal i framförallt Kina. Det är försäljning och orderhanteringskapacitet som är i fokus för nämnda rekryteringar.
*Sportfack har sökt företrädare för Adidas för en kommentar.