Två av tre betalningar görs nu med blipp i Sverige

Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.


Två av tre betalningar görs nu med blipp i Sverige
Tobias Lindh, vd Adyen.

Alltfler svenskar har släppt kopplingen till sedlar och mynt och betalar nu en rekordstor del av sina inköp helt ”kontaktfritt”, alltså med blippfunktionen med hjälp av kort, swish, eller mobila plånböcker som Apple- Samsung- och Google pay. Det visar data från betalföretaget Adyen som idag släpper nya data för hur svenskar, norrmän och danskar betalade under 2020.
– Data från vår plattform vittnar om att e-handeln och kontaktlösa betalningar växt till följd av pandemin. I Sverige såg vi en ökning av kontaktlösa betalningsmetoder i fysiska butiker, från att ha utgjort strax över en tredjedel av betalningarna under 2019, till att stå för två tredjedelar under 2020. Det pekar på behovet företagen har av att anpassa sin kanalstrategi när pandemin fortsätter att forma kundbeteenden, säger vd Tobias Lindh, i ett pressmeddelande.

Andelen kontaktlösa betalningar ökade även i grannländerna Norge och Danmark, under 2020. I Danmark uppgick de redan 2019 till tre fjärdedelar av betalningarna i fysiska butiker och under fjolåret stod de för nästan 90 procent. Norge har sett den största förändringen där de gått från en tredjedel 2019, till tre fjärdedelar under 2020.

Ytterligare en omsvängning gäller betalningar av högre belopp, som tidigare haft en större grad av kontantbeteende – men numera känner sig de allra flesta kunder bekväma med att betala med kort och telefon även för större summor.
Användningen av mobila plånböcker i fysiska butiker och vid köp online har också fortsatt öka för Sverige, Norge och Danmark. Betalningsmetoden används mest frekvent i Danmark och gick från 5 till 13 procent för köp i fysiska butiker mellan 2019 och 2020. I Sverige ökade användningen från 1 till 4 procent och Norge från 0,5 till 2 procent. En liknande utveckling har skett även för onlinebetalningar, framförallt i Danmark.