Arc´teryx satsar en miljon dollar på naturen

Enligt kanadensiska varumärket Arc´teryx är människans behov av naturen rekordstort just nu. Därför satsar bolaget en miljon kanadensiska dollar på projektet Outer Peace.


Arc´teryx satsar en miljon dollar på naturen
George Weetman, varumärkesansvarig på Arc´teryx.

Outdoorvarumärket Arc´teryx vill föra samman människor och naturens välgörande krafter genom ett helt nytt projekt som de kallar ”Outer peace”.
– De utmaningarna vi såg under 2020 visade på hur viktig fysisk och mental hälsa är och vi inspirerades av frågeställningen ”vad behöver folk i världen just nu–och vad kan vi göra för att hjälpa dem?”, berättar George Weetman, varumärkeschef och e-handelsansvarig hos Arc’teryx, i ett pressmeddelande.
– Naturen har en lugnande effekt på oss, sammanför och helar oss och vi såg att även detta är det som driver vår besatthet av design. Att tillbringa tid ute i naturen ligger i vårt DNA och vi finns till att inspirera andra att kliva ut genom dörren för att känna frihet och hitta ro, även när vädret är som värst, fortsätter han.

Kampanjen Outer Peace baseras på forskning som visar att naturvistelser har mätbara och långvariga effekter på människans mentala, känslomässiga och fysiska välmående. Under de närmsta fem åren kommer Arc’teryx utveckla och ta fram initiativ för att hjälpa ännu fler människor ut i naturen.
Därför satsar de nu en miljon kanadensiska dollar (drygt 6,5 miljoner SEK) för att främja tillgång till naturen och dess bevarande.
Varumärket kommer att ge ekonomiskt stöd till sina partners och ambassadörer som aktivt arbetar för att bekämpa vad de kallar ”strukturella orättvisor ”- och även, om Sportfack uppfattar det rätt, till personer och organisationer utanför bolaget som värnar om allas rätt att njuta av naturen.

Under de närmsta månaderna så kommer allmänheten att kunna följa Outer Peace-arbetet via Arc’teryx egna kanaler.