Decathlon tar fram basketkläder åt NBA

Decathlon lanserar NBA-licenserade produkter i drygt 1 200 butiker över hela världen i Afrika, Asien, Europa, Mellanöstern och Latinamerika. Produkterna kommer att finnas tillgängliga från och med april.


Decathlon tar fram basketkläder åt NBA
Licensavtalet inkluderar både kläder och skor, under Decathlons eget varumärke Tarmak.

Den internationella sportkedjan Decathlon och amerikanska basketligan NBA (National Baketball Association) har skrivit på ett flerårigt merchandising-avtal som innebär att Decathlon är officiell licenshavare att ta fram NBA-märkta kläder och accessoarer i Afrika, Asien, Europa, Mellanöstern och Latinamerika. Kollektionen omfattar basplagg, accessoarer och skor – designade av Decathlon. Produkterna kommer att säljas under butikskedjans eget basketvarumärke Tarmak i fler än 1 200 butiker globalt och på decathlon.se. NBA-serien kommer att finnas tillgängliga för förbeställning med start i mars och rulla ut i butikerna i april. I nuläget har Sportfack endast fått tillgång till beskurna ”teaserbilder”. 
– Sedan skapandet av Tarmak för fyra år sedan har det varit vår dröm att samarbeta med NBA, den största basketligan i världen, säger Decathlons Tarmak-ansvarige Damien Dezitter, i ett pressmeddelande.
– Vi är glada över att samarbeta med Decathlon, en ledare inom detaljhandel med sportvaror med ett globalt fotavtryck, meddelar NBA:s EME-chef, globala partnerskap, Steve Griffiths.
Inhouse-varumärket Tarmak skapades 2016 och innefattar i dagsläget produkter som basketbollar, korgar, kläder, skor, träningstillbehör, skydd och stöd.