Decathlon lanserar NBA-licenserade produkter i drygt 1 200 butiker över hela världen i Afrika, Asien, Europa, Mellanöstern och Latinamerika. Produkterna kommer att finnas tillgängliga från och med april.
Den internationella sportkedjan Decathlon och amerikanska basketligan NBA (National Baketball Association) har skrivit på ett flerårigt merchandising-avtal som innebär att Decathlon är officiell licenshavare att ta fram NBA-märkta kläder och accessoarer i Afrika, Asien, Europa, Mellanöstern och Latinamerika. Kollektionen omfattar basplagg, accessoarer och skor – designade av Decathlon. Produkterna kommer att säljas under butikskedjans eget basketvarumärke Tarmak i fler än 1 200 butiker globalt och på decathlon.se. NBA-serien kommer att finnas tillgängliga för förbeställning med start i mars och rulla ut i butikerna i april. I nuläget har Sportfack endast fått tillgång till beskurna ”teaserbilder”.
– Sedan skapandet av Tarmak för fyra år sedan har det varit vår dröm att samarbeta med NBA, den största basketligan i världen, säger Decathlons Tarmak-ansvarige Damien Dezitter, i ett pressmeddelande.
– Vi är glada över att samarbeta med Decathlon, en ledare inom detaljhandel med sportvaror med ett globalt fotavtryck, meddelar NBA:s EME-chef, globala partnerskap, Steve Griffiths.
Inhouse-varumärket Tarmak skapades 2016 och innefattar i dagsläget produkter som basketbollar, korgar, kläder, skor, träningstillbehör, skydd och stöd.