Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Amerikanska Reebok köptes 2005 för 3,8 miljarder av Adidas group i ett försök att ta upp kampen med Nike om förstaplatsen som världens största sportvarumärke. Nike var då etta och Adidas två och Reebok trea. Reebok hade cred inom den i USA viktiga basketmarkanden och när Adidas köpt bolaget kunde man komma överens med NBA om ett 11-årigt avtal som officiellt varumärke för ligan. Dock valde man att sätta Adidas-logon på baskepselarnas tröjor och byxor. Men Reebok hade vid den tiden flera samarbeten med framgångsrika musiker och andra kändisar.
Ganska snabbt tappade dock Reebok både momentum och marknadsvärde. Under 2010-talets tidiga år tog Nike tillbaka initiativet inom basket, löpning och fotboll och när uppstickarvarumärket Under Armour verkade lyckas med allt från löparskor till golf och tog sig om och förbi både Reebok och Adidas i Nordamerika fick Reebok försöka fokusera på den intensivt men snart avtagande trendande sporten crossfit.
Trots kettle bells och fria vikter har Reebok haft mest mörka år sedan dess. 2007 utgjorde Reebok 25 procent av Adidas groups totala omsättning. Under 2020 års första nio månader var den siffran nere på 6,9 procent. Värdet på bolaget har egentligen kontinuerligt backat de senaste tio åren och först 2018 var man enligt ägaren Adidas inne på ett vinnande spår då man till slut gjorde en tvåsiffrig ökning i Nordamerika. ”Två år tidigare än planerat”, har Adidas själva kommunicerat men då ska man tillägga att Adidas försökt blåsa liv i Reebok sedan 2016 under parafrasen ”Muscle up”. 2019 skrev Adidas dessutom ner värdet på bolaget till 842 miljoner kronor, hälften av vad Reebok värderades till 2018.
Financial Times har rapporterat att riskkapitalbolagen Permira och Triton ses som potentiella köpare av varumärket men hittas ingen köpare kan Adidas själva annars tänka sig att knoppa av Reebok från moderbolaget.
Vi får se hur det går för Adidas att hitta köpare till varumärket som tillverkade spikskor som användes så tidigt som vid Sommar-OS i Antwerpen 1924, faktiskt lika tidiga med den uppfinningen som en viss Adi Dassler lyckades med vid samma OS.
Hur gick det med det där andra loppet då Det som drog igång 2005 då de två varumärkena skulle jaga ifatt jätten. Nja, i Europa och i Kina är de bägge giganterna jämbördiga med 16 respektive 21 procent var av den totala marknaden enligt en mätning 2020. Men på Nikes hemmaplan, har Nike istället glidit ifrån ytterligare med rejäla kliv. I Nordamerika där Adidas skulle ta upp fajten med det nyförvärvade varumärket, omsätter Nike idag tre gånger så mycket som Adidas.