Garphyttan får tung investerare i ryggen

Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.


Garphyttan får tung investerare i ryggen
Camilo Sjödin, vd Open Air Group.

Open Air Group, som Sportfack skrivit om tidigare, och som bland annat har varumärken som Chevalier, Tracker, Burrel samt widforss.se i portföljen vill bli Nordens ledande aktör inom utveckling och försäljning av produkter för jakt, hund och friluftsliv. De har vuxit snabbt det senaste året och har i nuläget nått 500 MSEK i omsättning. Nu går de in som minoritetsägare i svenska outdoorvarumärket Garphyttan (vars kläder bland annat säljs på jaktsajten widforss.se). Själva kallar Garphyttan konfektionslinjen ”outdoor workwear”.
Bakom Garphyttans kollektion, som lanserades i slutet av 2019, står överlevnadsexperten Johan Skullman, och målet har varit att skapa kläder för ”landsbygdens folk”.    
– Vi är mycket imponerade av vad Garphyttan har lyckats bygga på extremt kort tid. De har verkligen träffat ett behov med kläder i gränslandet mellan uteliv, arbete och fritid. Dessutom håller den första kollektionen en otroligt bra nivå, vilket inte är förvånande med tanke på att grundar-trion har lång erfarenhet av funktion på riktigt och har jobbat med många av de stora nordiska outdoor-varumärkena. Med vår investering i bolaget får vi nu möjlighet att lära känna entreprenörerna Johan, Martin och Ludvig ytterligare framöver. Vi är övertygade om att de kommer att föra med sig ovärderlig kompetens in i vår grupp, säger Camilo Sjödin, vd Open Air Group.

Garphyttan satsar i dagsläget primärt på dtc-försäljning via egen e-handel och säljer idag till samtliga nordiska länder och har även påbörjat expansion ut i Europa. Omsättningen under bolagets första verksamhetsår 2020 förväntas bli cirka 20 MSEK. Bolaget kommer även framöver att drivas av Ludvig Blomqvist, Martin Berling och Johan Skullman i ett separat bolag men tanken är att de från och med nu kommer att försöka dra nytta av den kompetens och struktur som redan finns inom Open Air Group (som i sin tur ägs av Nalka Invest).

Garphyttans vd Ludvig Blomqvist tror att det är en ”perfect match”. 
– Widforss.se var snabba med att köpa in våra produkter efter lansering under slutet av 2019 och nu är deras ägare Open Air Group snabba med att backa upp oss ytterligare i vår fortsatta utveckling av Garphyttan, säger han i ett officiellt uttalande.