Det händer mycket hos svenska clean tech-bolaget We Are Spindye. För en månad sedan ett samarbete med H&M. Nu har bolaget blivit godkända för att börsnoteras på Nordic SME. Målet är att ta in 24 miljoner kronor.
Sportfack hade inte mer än rapporterat om We Are Spindyes första samarbete med konfektionsjätten H&M, där det svenska cleantech-bolaget levererade färgat garn till ett par av plaggen som ingick i H&M:s Conscious Exclusive-kollektion och som släpptes i början av december 2020, förrän det kom fler nyheter från bolaget.
Nu är We Are Spin Dye nämligen godkända för att kunna börsnoteras på Nordic SME. Målet för börsnoteringen är att ta in 24 miljoner kronor.
Sportfack får tag i We Are Spindyes vd Andreas Andrén och undrar först och främst vilka som var de viktigaste anledningarna till att bolaget vill in på börsen.
– Vi har precis påbörjat vår nästa fas i utvecklingen vilket innefattar att ha närmat sig globala och marknadsledande klädvarumärken vilket skapar förutsättningar för en stark framtida organisk tillväxt. Vi står nu redo för en notering som ytterligare ökar vår igenkänning och NGM ger oss därmed en bra grund att växa på, säger Andreas som menar att börsnoteringen ger ekonomiska muskler som behövs för att nå nästa nivå, säger Andreas och fortsätter.
– Vi kommer att investera i utökad försäljningskapacitet i Asien direkt mot tygproducenter och våra kunders produktionskontor samt även stort fokus på digitala lösningar. Just nu pågår ett digitaliseringssprång i textilindustrin. Vår ambition är att vara en del i den utvecklingen som en komponent i de globala jättarnas utvecklingssatsningar.
Just nu har bolaget sex anställda, omsatte 19,5 miljoner kronor 2019 och gjorde då en förlust på 8,8 miljoner. Andreas Andrén kommenterar det ekonomiska läget så här när Sportfack frågar.
– Vi har i flera år investerat i att stärka vårt varumärke och utveckla våra processer, detta kommer till viss del att fortsätta framgent men vi kommer att ta de beslut som är bäst för bolaget vid varje given situation, därmed inte säkert att lönsamhet är vår första prioritet utan vi kommer med stor sannolikhet att fokusera på tillväxt. Vårt mål är att växa och bli en global ledare inom vårt område, säger Andreas som menar att 2020 skulle blivit ett toppenår om inte en viss pandemi slog klorna i världen.
– Det jag kan säga är att när vi gick in i 2020 såg vi ut att göra vårt bästa år någonsin omsättningsmässigt. På grund av omständigheter med Covid-19, med lanseringar som skjutits på framtiden, lagernivåer hos våra kunder och mindre ordrar som följd blev det dessvärre inte så. Förhoppningsvis ger det dock en indikation på hur framtiden post Covid kan komma att se ut.
Däremot blir Andreas tystare när Sportfack frågar om vilka nästa samarbetspartners blir för bolaget.
– Där måste jag tyvärr vara väldigt hemlighetsfull men håll utkik på vår hemsida, våra Some-kanaler och pressmeddelanden.