Den 16 oktober öppnade Burton Hub på Norrlandsgatan mitt i centrala Stockholm. Sportfack spritade händerna och gick över röda mattan in till Skandinaviens första Burtonbutik som även ska vända sig kunder utanför brädvärlden.
Röda mattan ligger utrullad utanför den klassiska entrén till Norrlandsgatan 20 där Bianchi fanns i nästan 10 år.
I somras haffade istället en annan gigant lokalen. Burton Snowboards, själva ursprunget till brädindustrin, har med en marknadsandel inom snowboard globalt på 32 procent idag mer inflytande inom sitt segment än något annat varumärke. När Jake Burton gick bort den 20 november 2019 låg omsättningen på 4 miljarder kronor, de anställda var drygt 1000 personer och man var värderade till 7 miljarder kronor.
Ett knappt år efter att Jakes bortgång vill man även kliva in ordentligt på den skandinaviska marknaden. Den 386 kvadratmeter stora butiken består av en handfull stora butiksdelar där Burtons konfektion, snowboardskor, hårdvara och tillbehör kan visas upp utan trängsel. Som extra krydda finns även möjlighet att få sina Step On-bindningar monterade på den nyinköpta brädan då Burton byggt in en verkstad. Dessutom finns ett kontor för numera Burton Scandinavias 9 personers besättning.
Ett längre reportage inklusive en intervju med Linaa Adams, Territory Manager Scandinavia och Niclas Glavell från BS Agency som sålt Burton i Sverige i 10 år som nu ingår i Burton Scandinavia, läser du i nästa nummer av Sportfack. Har du inte Sveriges äldsta och enda branschtidning som täcker sport- cykel- och golfbranschen? Teckna enkelt en prenumeration uppe till höger. Då ingär även en digital version av Sportfack.





