Sedan 2008 har Scania försett svenska längdlandslaget med vallalastbil. Nu är säsongens truck levererad, i år med mindre och ännu mer bränslesnål motor.
För trettonde året i rad samarbetar Scania med det svenska längdlandslaget och stöttar med en ny vallabil. Fordonet bygger på nya generationen Scania med förbättrad förarmiljö och som mer än någonsin bidrar till landslagets hållbara transporter.
Det nya fordonet som längdlandslaget nu tar i drift har en mindre motor, 450 hk jämfört med tidigare 500, och som är förberett för det förnybara drivmedlet RME.
– Med tanke på lastvikten, och inte minst utveckling av motorprestandan, passar fordonet utmärkt för våra körningar och något som även gynnar bränsleförbrukningen. Att kunna köra med förnybara drivmedel ligger i linje med vår syn på hållbarhet, säger Markus Forsberg, ansvarig för fordon och logistik för längdlandslaget.
Scania har vunnit flera oberoende jämförelsetester med andra lastbilstillverkare. Fyra år i rad har Scania segrat i ”Green Truck Award”, med bland annat Scania R 450 för sin prestanda och låga bränsleförbrukning.
Som vi vet fortsätter Scania utveckla sina laddbara ellastbilar. Sportfack ser fram emot en helt batteridriven lastbil för längdlandslaget om en inte alltför avlägsen framtid.