Tenson marknadsför sig via Sveriges största herrmodemagasin

Svenska Tenson, som sedan förra året har lagt om kursen med ny ledning och nytt designteam, väljer att marknadsföra sig i modemagasinet Café.


Tenson marknadsför sig via Sveriges största herrmodemagasin
Tensons plagg syns i Café under hösten.

Tenson, som ägs av investmentfirman Nedvest, förnyade sin organisation under förra våren. Och den nya linjen syntes på årets Ispomässa i München. Kollektionerna är uppdelade i en funktionslinje och en mer modebaserad, både när det gäller konfektionen och skor. Nu vill man nå en delvis ny publik genom att lägga en rejäl marknadsföringspeng i de Egmontägda modemagasinen Café och King, för att nå ut med omsvängningen till en modepublik.

Tenson marknadsför sig via Sveriges största herrmodemagasin
Tensons designchef Thomas Nord.

–Uppdraget från ägarna är att revitalisera och föryngra varumärket och skapa en långsiktig lönsam verksamhet, ett arbete som nu pågått i snart två år och där första kollektionen med och av nya organisationen, AW20, presenterades på Ispo i början av året, det som nu börjar nå handeln och slutkonsument. Samarbetet med Café och King ska ses ur just det perspektivet, att nå ut med nya Tenson, bygga framtiden med vår rika och unika historia, bekräfta existerande kunder och nå ut till nya, berättar Thomas Nord, designchef på Tenson.

Tenson marknadsför sig via Sveriges största herrmodemagasin

Samarbetet inkluderar bland annat så kallade advertorials för att lyfta fram plaggen och dess funktion, samt utseende. Tenson har successivt jobbat om sitt grafiska utseende, bland annat med en reviderad logga. Ett arbete som kommer att vara helt implementerat lagom till varumärkets 70-årsjubileum, 2021.
– Tenson och Café har en lång historia ihop. Redan när Café drog igång på 1990-talet var det en spelare att räkna med. Då syntes Himalayajackan på dörrvakter, filmare och eventpersonal som behövde hålla sig varma många timmar. Den var skön, varm, inte särskilt dyr och höll i trettio år. Jag minns att den fick ett uppsving med grungevågen och när Liam Gallagher dök upp i en Tenson eller en i alla fall identisk jacka, blev indiepubliken som tokig. Och så är det med ikoniska plagg. Funkar alltid. Helt rätt i omgångar. Sällan helt ute, kommenterar Kristofer Steneberg, Cafés chefredaktör, till Sportfack.

Sportregistret - Relaterat företag