Svenskfödda D2C-varumärket Stellar Equipment, som säljer skidkläder, passerade nyligen 100 miljoner i omsättning. Enligt bolaget själva har utvecklingen möjliggjorts genom en rejäl tekniksatsning.
Varumärket Stellar Equipment föddes för fem år sedan i Åre, bakom företaget stod Fredrik Dahl och John Crawford-Currie. Då var målsättningen att ta fram nyskapande kläder inom outdoorbranschen och enbart sälja online direkt mot konsument. Man började i Norden och sedan har man vuxit successivt och finns nu representerade på 40 marknader, senast i japan.
Bakom expansionen står en ny strategi och en ny e-handelsplattform.
– Det senaste årets framgångar är ett direkt resultat av vår tydliga strategi och fokus på global tillväxt som våra tekniska investeringar under 2019 ger oss möjlighet till. Istället för att som tidigare administrera 12 individuella sajter har vi nu en skalbar sajt som är live på 40+ marknader, med lokalt anpassat innehåll. Vi har haft ett bra samarbete med Centra för att bygga en tekniskt effektiv lösning som gör att en startup som Stellar Equipment, med ett tajt och fokuserat team, kan agera som ett snabbfotat bolag på en global nivå. USA är redan vår näst största marknad, och förhoppningsvis vår största redan under 2021. Detta är bara början på Stellars resa mot att bli ett av världens bästa outdoorvarumärken, säger Mikael Janerås, CSO (strategichef reds anm), på Stellar Equipment.
Bolaget kommer fortsätta med sina expansionsplaner under 2021 och lägger nu extra ansträngningar på Asien samt Australien och Nya Zeeland, för att fånga upp den omvända ”tvärtom-säsongen” på det södra halvklotet.
– Vår strategi har hela tiden byggt på att ta modellen som fungerade för oss i Norden, och sedan skala ut den på nya marknader globalt. Det är en strategi som fungerat bra både i Alpregionen och i Nordamerika där vi kommer fortsätta satsa vidare. Vi lanserar nu i Asien och ser även fram emot att förlänga säsongen för våra produkter genom att satsa i Nya Zeeland och Australien där vintern kickar igång när sommaren börjar för oss i norr, fortsätter Mikael Janerås.
Under 2020 levererades över 90 000 produkter till 30 000 kunder världen över. Numera står utlandsmarknaderna för cirka 75 procent av den totala försäljningen.