Svenska gymkonfektionsvarumärket ICIW, som hittills enbart haft onlineförsäljing, satsar nu på egen butik i prestigefyllda köpcentret Westfield Mall of Scandinavia, i Solna.
De flesta går från fysiska butiker till online-närvaro men svenska ICIW (I Can I will, reds anm) gör tvärtom. De har hittills enbart haft onlineförsäljning av sina träningskläder, men startar nu en egen butik i eget namn i köpcentret Mall of Scandinavia, Solna, Stockholm. Precis på samma gatuplan och affärsgata där de stora drakarna Nike och Adidas nyligen slagit igen.
– Detta är vår första egna fysiska butik. Vi har tidigare köra lite utförsäljningar av prover med mera och det har varit väldigt uppskattat bland både kunder och personal, berättar grundaren Gustaf Ollas till Sportfack.
Det känns som en ambitiös satsning, är det för att öka kännedomen om varumärket, eller är butiken att betrakta som en direkt säljkanal?
– Självklart är butiken en säljkanal, men det kommer många positiva effekter on top så som varumärkesbyggande, men även relationsbyggande med befintliga och nya kunder. Trots att e-handel är väletablerat idag är det många kunder som ändå drar sig för att köpa kläder på nätet då de gärna vill känna och klämma på produkterna innan och de kunderna välkomnar vi såklart i butiken.
Har ni planer på att öppna fler butiker i egen regi?
– Vi är opportunistiskt drivna och utesluter inte fler locations framgent, men sådana beslut kommer fattas lite längre fram när vi hunnit drifta den befintliga butiken ett tag.
Erbjuder ni även tjänster i den nya butiken, träningspass eller personlig shopping eller andra mer serviceinriktade tjänster?
– I dagsläget är det lite happenings på helgerna, men annars kommer vi i veckan få upp skärmar där kunderna kan beställa från det fullständiga sortimentet direkt i butik med eller utan hjälp från vår personal.