Stadiums första cirkulära produkt – så ser den ut

Sportkedjan, som fattat tydliga hållbarhetsmål, har nu tagit fram ett återvunnet plagg av gamla BP-tröjor, som är stickat i svenska Åby. Avsändaren är det egna varumärket SOC.


Stadiums första cirkulära produkt - så ser den ut
Stadiums recycletröja i limiterad upplaga.

Stadiums mål är att stegvis försöka nå en mer cirkulär affärsmodell, ett av målen är att minska kllmatavtrycket med 50 procent till år 2030. Som en sorts symbolprodukt har de nu tagit fram tröjan U Circular Tee, under varumärket SOC, i en limiterad serie av 54 exemplar. Tröjan är tillverkad av resttyg från återvunna tröjor från fotbollsföreningen Brommapojkarna. Tröjorna skickades till det statliga forskningsinstitutet RISE i Göteborg för att malas ner och bli till spunnet garn – som i sin tur skickades till stickeriet Trikåby i Åby utanför Norrköping för att bli till nya tröjor. Det återvunna garnet blandades upp med ekologisk bomull.   
– Det här är ett steg på vägen och början på resan mot ett mer cirkulärt Stadium. Vi lär oss från det småskaliga och lokala, utvärderar och hittar hållbara lösningar för att skala upp på lång sikt, säger Catrine Marchall, Sustainability Manager på Stadium, i ett pressmeddelande. 

Tröjan finns dock bara i 54 exemplar och säljs på stadium.se, till priset 399 kronor.
– Att producera cirkulärt är än så länge tidskrävande och kostsamt ekonomiskt. Vi är så klart väldigt stolta över att vi varit en del av hela den här processen och därmed visat för oss själva och omvärlden att vi kan, vill och kommer att göra tydliga insatser för att minska vår påverkan på miljön, säger Ann Gunnar, Brand Manager SOC.