I september 2021 får Outdoor Festival Sthlm premiär. Med plats mitt på Djurgården i Stockholm siktar arrangören på 30 000 besökare och att bli Sveriges största outdoorevent.
Vädret är verkligen på gott outdoorhumör på torsdagseftermiddagen mitt på Kungliga Djurgården. Mellan ett par tipis och en öppen eld har arrangörerna av Outdoor Festival Sthlm anordnat presskonferens.
Michael Malmborg, vd och en av grundarna till bolaget bakom det som enligt honom förhoppningsvis ska kunna locka upp till 30 000 besökare för tre dagars outdoorfestival den 3-5 september 2021, sveper med armen mot de gyllene fälten som sträcker sig söderut från Djurgårdsbrunns Wärdshus och Djurgårdsbrunnskanalen där vi står.
– Hela ytan du ser kommer att fyllas med utställare och aktiviteter. Målet är att bli Sveriges största outdoorfestival.
Michael Malmborg är en van festivalarrangör med outdoor I fokus. Sedan 2017 har han tillsammans med Laxå kommun arrangerat Askersund Outdoorfestival som vuxit till sig kontinuerligt och där partners som 24 Hour Meal, Primus, Kajaktiv och Alfa Sko, byggt upp en festival med 35 programpunkter och där man nu senast byggde på med mutisportloppet Ekoloppet, som går genom nationalparken Tiveden.
– Vi kommer ta ett helhetsgrepp för outdoor och erbjuda allt för besökarna; de kommer kunna testa traillöpning, cykel, vandring, säger Michael som vill låta besökare få möjligheten att känna på äkta friluftsliv.
– Hos Primus kan besökare testa att laga mat på stormkök och vi har idéer kring hur besökare ska kunna få testa på hur det är att sätta upp tält i blåst. I så fall skulle Fjällräven kunna ta med sig en vindmaskin.
Om inte Corona hade kommit emellan hade Outdoor Festival Sthlm haft premiär redan denna höst. Michael Malmborg är ändå positiv. Våren och sommaren 2020 har gett svenskt friluftsliv en extra kick uppåt och han menar att nästa års festival i Stockholm har alla möjligheter att locka massor med äventyrssugna besökare.
– Vi ser en stor tillväxt inom outdoor både i Sverige och globalt. Outdoor i Sverige omsätter 75 miljarder årligen och har en tillväxt på 10-15 procent årligen. Inom retail ligger tillväxten inom segmentet på sex procent och detta före Corona, säger Michael.
Festivalen har förutom det fysiska tredagarseventet ytterligare ett ben att stå på. Med appen Nordic Outdoor Adventures, som är tänkt att samla äventyrssugna, varumärken, regioner, destinationer och outdoorarrangörer och som Michael Malmborg betecknar som ”en digital lägereld för alla att samlas kring”. Med ett år kvar är också tanken att appen efter release lite senare i höst kontinuerligt kommer att fyllas på med innehåll och växa till en bred community.
– Det är ingen i Frilufts-Sverige som har tagit helhetsgreppet med detta. Att skapa en upplevelseplattform inom friluftsliv. Tittar man på våra rötter från outdoorfestivalen i Askersund och där vi nu lägger till en digital transformering med vår app ger det enorma möjligheter.