Specialläsning: 12 blågula storsäljare

Det finns produkter som bara funkar, år efter år. Vi listar 12 sådana svenska klassiker som gått rakt in hos konsumenterna. Artikeln publicerades i Sportfack nr 7/8 i somras, då vi hade outdoortema.


Specialläsning: 12 blågula storsäljare

Houdini Power Houdi
– Ikonfleecen nummer 1
Houdinis Power Houdi satte när den kom många saker i rullning parallellt. Dels kom fleecetröjan att starkt förknippas med det då nya varumärket Houdini, och dels förflyttades den bortre gränsen för en fleecetröjas kvalitetsnivå – och även prisbilden (den var troligen världens dyraste fleecetröja när den kom). Plagget, som bland annat hade ett av marknadens skönaste tumgrepp – kom snabbt att bli mångas favorit och uppnådde ikonstatus. Många var det som köade utanför Houdinis årliga fabriksförsäljningar för att kunna köpa sitt exemplar till en billigare peng. Sedan starten 2003 har Power Houdien sålt i cirka 380 000 exemplar. Det enda tråkiga är att de allra mest populära färgerna är svart och grå…  

Specialläsning: 12 blågula storsäljare

Primus Omnifuel
– Kök för hög höjd
Lanserades för första gångenför 20 år sedan och har sedan dess varit en säljmagnet för det Fenixägda företaget. Vi har inte fått tag i några siffror, men köket står sig i attraktionskraft år efter år hos både breda grupper av hobbyfrilufsare men även extremäventyrare och militärer. Ett populärt val hos många expeditionsteam. Mycket tack vare dess flexibilitet i bränsleval. Köket går att använda med bensin, diesel, gas och till och med flygbränsle. Ett stort plus i perifera områden – och när man inte får ta med sig bränsle på flyget utan behöver köpa det som finns på plats.  Köket är även designat för att enkelt kunna repareras på plats, vilket ökar livslängden.            

Specialläsning: 12 blågula storsäljare

Haglöfs Essens Mimic Hood
– Funkar ute i Europa
En säker storfavorit, som har visat sig locka inte bara svenska konsumenter, utan går även riktigt bra ute i Europa. Cirka 25 000 sålda per år på Europamarknaden. Jackan är fodrad med Haglöfs syntetvariant QuadFusion, som ska värma lika bra som dun men som även står sig i blöta miljöer (som dun inte gillar). Det återvunna materialet är fluorkarbonfritt.
För hösten 2020 utökas dessutom Mimic-familjen med Mimic Platinum och Mimic Gold. Särskilt Platinum är intressant eftersom den är gjord av det nya kolmaterialet grafen, som ska öka isoleringsförmågan med 35 procent. 

Specialläsning: 12 blågula storsäljare

ABU:s Reflex Silver
– Silverbetet som blev guldgruva
Spinnaren som aldrig dör, Reflex Silver, lanserades i Sverige redan 1951 och är ett bete som ständigt får nytt liv hos nya generationer av sportfiskare. Modellen finns även i vikterna 7 och 18 gram och i andra färger, men det är silver som säljer allra bäst – och som troligen fisken gillar allra mest. ABU säljer cirka 3 500 stycken av modellen varje år och totalt genom alla åren har det sålts runt 242 000 Reflex Silver-spinnare, bara i Sverige. Grattis ABU! 

Specialläsning: 12 blågula storsäljare

Morakniv Eldris
– Välslipad globetrotter  
Moraknivs lilla knivmodell Eldris har tagit världen med storm sedan den lanserades för fyra år sedan, 2016. I dagsläget finns kniven representerad i totalt 69 länder. Det korta bladet på bara knappa sex centimeter och det stadiga, korta handtaget har visat sig fungera i de flesta vildmarksmiljöer, oavsett om det rör sig om fjällvandring eller jakt. Paracordsnöret gör att kniven lätt kan hängas runt halsen. Numera finns modellen med ett tändstålskit som kombinerar två av outdoormänniskans främsta favoritsysslor: att tälja och att göra upp eld.     

Specialläsning: 12 blågula storsäljare

Pinewood Finnveden
– Trotjänaren året runt 
Det började bra för Pinewood när de lanserade både sig själva och den första byxan Finnveden. Vildmarksbrallan har blivit en trotjänare både hos publiken och för företaget genom åren. Den levererar, oavsett modenycker eller säsongsskiften och är varumärkets storsäljare. Designen har medvetet hållits tidlös. I dagsläget har byxan passerat siffran 100 000 sålda exemplar.     

Specialläsning: 12 blågula storsäljare

Light my fires spork
– Går som tåget på Amazon
Ofta är det enkla det mest geniala. När Sporken kom 2005 var det många som först kliade sig i huvudet, för att sedan köpa minst ett par stycken att stoppa i ryggsäcken. De färgglada modellerna var dessutom lätta att hitta under användning i naturen, i mossan eller i ljungen.  Sporken, som kombinerar gaffel, kniv och sked i ett och samma redskap blev snabbt ett begrepp i outdoorkretsar och fick många att lämna engångsbesticken hemma. Den har också fått epitetet ”brukskonst” av Svensk Form.
Enligt LIght my Fire har de sålt över 40 miljoner exemplar. Idag finns den i produktvarianterna original, little, XM, large och titanium. Den sistnämnda har enligt uppgift blivit en storsäljare på Amazon.       

Specialläsning: 12 blågula storsäljare

Didriksons Thelma
– Tonåring som går hem överallt
Skalparkasjackan Thelma fyller tonåring i år (lanserades 2007) och enligt tillverkaren Didriksons blir den bara alltmer populär med åren och har en stegrande försäljningskurva. Tidlös design som funkar över tid. Den bärs av kvinnor i både stadsmiljö och på landsbygd. Tidigare har Didriksons produkter främst sålts i ÅF-kanaler, men på senare tid även mer frekvent online i egen DTC-kanal. Sedan starten har Thelma sålts i imponerande 375 000 exemplar.      

Specialläsning: 12 blågula storsäljare

Sätila Fors
– Toppar listan
Mössan Fors har hängt med textilföretaget Sätila i mer än 20 år. Det var när Sätila bestämde sig för att ”stick to core business” och enbart tillverka mässor som man började utveckla mer tekniska produkter. Fors har Gore windstopper, samt ett inbyggt pannband på insidan. Den toppar företagets försäljningslista om man ser till antal sålda (utgör drygt 12 procent av totalförsäljningen), tätt följd av modellen Grace med snöflingemönster.    
Det sägs att mössan till och med har varit uppe på Mount Everest, men den uppgiften har vi inte lyckats få bekräftad. 

Specialläsning: 12 blågula storsäljare

Fjällräven Kånken
– En riktig ryggdunkare 
Åke Nordins ryggsäck för att få svenska skolbarn att slippa ryggont när de tvingas bära tunga axelväskor visade sig bli en klockren klassiker som hela tiden hittar en ny publik. Pratar man med Naturkompaniets butiker så är den ofta nummer ett i försäljningsstatistiken. En produkt som klarar sig helt själv och där utvecklingskostnaden för länge sedan är betald. Ständigt aktuell och funkar för alla åldersgrupper. Formen gör den också extremt produktionsvänlig med minimala volymer spillmaterial. Nu i somras, 2020, fick den sällskap av en Tote pack- och en hip pack-variant. På bilden syns varianten i ull, Kånken Re-Wool.      

Specialläsning: 12 blågula storsäljare

Ivanhoes ulljacka Danny
– Radarpar i ull
En av Ivanhoes riktiga trotjänare som har funnits i kollektionen under de senaste tio åren. Jackan, som tillverkas i Ivanhoes egna fabrik i Gällstad, har dragkedja fram och två sidofickor. Oavsett årstid eller modesvängningar så toppar den försäljningslistorna. Allra starkast går modellen i Sverige och i Tyskland. Även om Ivanhoe alltid kryddar med några nya säsongsfärger, är det carry over-färgerna marin och grå, som går bäst. Dannys motsvarighet på damsidan heter Beata, och lanserades 2009. Även den går bra och ligger i princip varje år på topp 3-plats i Ivanhoes försäljningsstatistik. 

Specialläsning: 12 blågula storsäljare

Skhoop Outdoor Skort
– Kjolen som vann terräng
Lilla Åreföretaget Skhoop fick oss att använda kjol i outdoormiljö under 2000-talet, ett plagg som annars inte riktigt hörde dit men som snabbt fick stort genomslag och gav värme till en av kroppens kallaste kroppsdelar. En av storsäljarna sedan några år tillbaka är vår- och sommarmodellen Outdoor Skort, med kombinerad ytterkjol och innershorts, för vandring, golf, cykel, löpning. Färgerna som går bäst är marinblått och svart (såklart…). Det intressanta är att produkten går bra både i stad och på landsbygden, från norr till söder. Främsta målgruppen är kvinnor i åldern 30-35 plus.   

Relaterat företag i Sportregistret

  • Didriksons Regnkläder

    På Didriksons har vi en enkel filosofi: Vi utmanar inte elementen, vi anpassar oss till dem. Precis som Julius och Hanna Didrikson gjorde, redan 1913 då de började tillverka arbetskläder åt alla fiskare i Grundsund. I över hundra år har vi varit vår grundidé trogna. Att göra funktionella plagg som håller dig torr och skön oavsett väderlek. Kanske är det därför vi hundra år senare fortfarande är Skandinaviens ledande varumärke för regn- och funktionsplagg.