Cykelaktören Bikesters mål är att göra kedjan till förstaval i Norden. För att nå dit bygger de nu upp ett nätverk av servicepartners i Sverige.
Bikester, som har vuxit i Sverige under de senaste åren och både har online och fysisk försäljning, vill nu mejsla fram ett heltäckande nätverk av partners – i första hand i Sverige, men i nästa steg för hela Norden.
– Vårt mål är att göra Bikester till förstahandsvalet för cyklar och tillbehör i Norden. Genom att vara tillgängliga både online och i butik, samt också via våra servicepartners runt om i landet kan vi erbjuda en ännu mer personlig service till våra kunder. En tjänst som inte bara gynnar oss och kunden utan även de mindre lokala cykelhandlarna runt om i landet, säger Jakob Schenström, Head of Bike Nordics på Internetstores.
Tanken är att alla servicepartners ska kunna erbjuda pick-up-in-store-leveranser och ha cykelservice. Kunder som beställer online ska kunna hämta ut sin cykel eller sina delar hos närmaste servicepartner. Den lösningen finns redan etablerad hos ägarföretaget Internetstore i flera europeiska länder.
Planen är att börja i större städer som Malmö, Göteborg, Uppsala och Västerås men även i några utvalda mindre orter – med målet att ha 40 partners före årsskiftet. Än så länge så täcks Stockholm av verkstaden i den egna Bikesterbutiken i Sickla, som öppnade tidigare i år (som Sportfack skrivit om tidigare).
– Särskilt den snabbt växande trenden kring El-cyklar påskyndar efterfrågan på den här typen av tjänster och service, säger Jakob Schenström, i ett pressmeddelande.
Sportfack återkommer med en fördjupande artikel i ämnet i printugåvan, troligen i nr 10/20.