Uniqlo fortsätter sin svenska satsning – vi intervjuar den japanske driftschefen

För två år sedan slogs dörrarna upp till den första svenska Uniqlobutiken, i centrala Stockholm. Nu idag invigs den andra, i Westfield Mall of Scandinavia. Sportfack har intervjuat driftschefen Mikiya Kuroso om deras Sverigeplaner.


Uniqlo fortsätter sin svenska satsning – vi intervjuar den japanske driftschefen
Typisk Uniqlo-färgskala. Obs! Bilden är från butiken vid Kungsträdgården.

Idag, fredag den 28 augusti, öppnar japanska Uniqlos andra Sverigebutik – i Westfield Mall of Scandinavia i Solna, strax utanför centrala Stockholm. Hittills finns livsstilsvarumärket representerat med varuhus i Köpenhamn sedan 2019 och Stockholm sedan 2018, när det gäller Skandinavien. Men globalt handlar det om runt 2 000 butiker, så det är en elefantstor aktör, vars främsta konkurrent brukar sägas vara H&M. I deras sortiment hittar man basplagg, underkläder, byxor, jackor – ofta i jordnära färger. Men även ett allt större sportsortiment. Uniqlo klär bland annat upp den svenska OS-truppen och har ett nära samarbete med internationella sportprofiler inom till exempel tennis och golf.      
Sportfack träffar driftschefen Mikiya Kuroso ett par dagar före invigning av den nya butiken för att prata retail, miljöfrågor och hur svenska konsumenter har mött det relativt okända varumärket.

Uniqlo fortsätter sin svenska satsning – vi intervjuar den japanske driftschefen
Uniqlos etableringschef Mikiya Kuroso.

För två år sedan sa du att Stockholmsetableringen var en långsiktig satsning, men att butiken gärna fick vara lönsam från dag ett. Hur har de här två åren varit?
– Vi har sett att vårt sortiment gillas av kunderna, vissa produkter till och med väldigt mycket. Men samtidigt är det lite svårt att få en bild av den lokala Stockholmskunden eftersom det rör sig så mycket turister i området, särskilt under vår och sommar.   

Är butiken lönsam?
– Ja, det är den. Den har motsvarat våra förväntningar kan man säga när det gäller försäljning. Men det finns mer att göra. Vi vill stärka vår relation till våra svenska kunder, bland annat genom en högre servicegrad och fler tjänster.    

Vilka är kunderna idag?
– Förutom en stor del besökande turister, så ser vi att många barnfamiljer har hittat hit. Bland de generella besökarna ligger åldern framförallt i spannet 30-40 år.  

Hur stor del av sortimentet är sportrelaterat?
– Om vi ser tillbaka över tid till vår första etablering i Kungsträdgården för två år sedan så har vårt utbud av sportkonfektion absolut ökat. Vi ser också att svenskarna är ett aktivt folk som gillar att träna. Och det beteendet verkar ha förstärkts ännu mer under corona.  

År 2020 var länge en mardröm för fysisk retail, hur har ni klarat er?
– Mars och april var verkligen svåra månader, precis som jag tror att det var för all retail här i city. Men sen har det vänt uppåt igen. Onlineförsäljningen har gått bra under coronaperioden, men vi tror väldigt mycket på de fysiska butikerna som ett sätt att nå ut till konsumenterna och för att öka medvetenheten för vårt varumärke, som fortfarande är ganska okänt i Sverige.  

En stor utmaning för många butiksägare och kedjor har varit de höga hyreskostnaderna I attraktiva citylägen, har ni fått några hyreslättnader under coronapandemin?
– Det kommentarer vi inte, det är en fråga mellan oss och fastighetsägaren. 

Och nu öppnar ni butik nummer två i Sverige, varför föll valet på Mall of Scandinavia?
– Dels vill vi stärka vår närvaro i Sverige och dels vill vi lära oss mer om de svenska konsumenterna. Och vi tror att den etableringen är ett bra ställe för oss att göra det. Butiken där är ungefär lika stor, och kommer ha ungefär samma sortiment som butiken vid Kungsträdgården, men kommer delvis planeras lite annorlunda utifrån det faktum att det bara är ett våningsplan.    
– Vi kommer satsa extra mycket på en hög servicegrad och på personliga tjänster som personal shoppers och annat. 

Och coronavåren gjorde inte att ni tvekade över den etableringen?
– Egentligen inte. Vi har hela tiden haft en långsiktig plan för vår Sverigeetablering, så det här ingår i den planen, kan man säga.  

De svenska konsumenterna blir alltmer medvetna i frågor som materialval och ursprung, hur ser Uniqlos miljöambitioner ut idag?  
– Vi är inte perfekta, men det är något vi arbetar med steg för steg. Både för att de nordiska konsumenterna här i Sverige och även i Danmark kräver det, men också för att vi inom Uniqlos ledning verkligen vill förbättra oss på det området. Det gäller både för materialval och för själva produktionsprocessen.   

Ni använder till exempel mycket bomull i era plagg, som kräver mycket vatten och kemikalier under själva framställningen. Hur ser strategin ut där?
– Vi har satt upp specifika miljömål för vår bomullsanvändning (all bomull ska komma från hållbara källor senast 2025, enligt Uniqlos egna dokument) och för våra jeans så har vi kraftigt minskat vattenåtgången vid produktionen. Numera använder vi även återvunnen polyester i vår sportkollektion. 

Alltfler företag brottas med frågan om hur man ställer om mot en mer cirkulär ekonomi. Hur ser ert kretslopp ut, för till exempel använda plagg?
– Kunderna har idag möjlighet att lämna in sina gamla använda Uniqloplagg hos oss, varav en del används som råmaterial (dun till exempel, reds anm) och blir till nya kläder i vår produktion och en del skänks till lokala hjälporganisationer. 

Hur ser planerna ut för resten av Skandinavien, ni finns redan i Danmark (Köpenhamn) men inte i Norge eller Finland. Kommer ni att etablera er även där?  
– Vi får se. det finns inga konkreta planer i nuläget. Nu kommer vi först avvakta och se hur dessa båda svenska butiker går, men kanske i framtiden. Jag tror personligen på en framtida expansion i Norden.   

Till sist, vilka förväntningar har ni på den nya butiken i MOS-gallerian?
– Vi tror på den satsningen och vill, som sagt, gärna öka utbudet av tjänster till våra kunder så att det inte bara handlar om försäljning. Det är genom att öka interaktionen med konsumenten som jag tror det finns en anledning för folk att överhuvudtaget komma till en butik. Det ska vara en upplevelse, annars kan man lika gärna sitta hemma och handla online.    
– Vi ser fram emot att lära känna de svenska konsumenterna ännu bättre framöver.   

* Intervjun gjordes ursprungligen på engelska.