Hjälmföretaget Poc vill förbättra stödet på utvalda marknader med ett nytt europeiskt partnerprogram. Det ska även få bukt med fulförsäljningen av produkter på den svarta marknaden.
Sverigegrundade Poc:s nya distributionssystem träder i kraft i januari 2021 och kommer ha syftet att vässa nätet av seriösa samarbetspartners och helt enkelt stänga ute mer oseriösa och icke-auktoriserade aktörer. Det europeiska partnerprogrammet är tänkt att utgöra en kvalitetsgaranti för de europeiska återförsäljarna, som enligt Poc själva har sagt sig positiva till idén.
– Att upprätthålla och förbättra Pocs ledande rykte kräver konsekvens och hög kvalitet, och vi är glada att engagera oss ännu mer direkt med våra nuvarande och framtida partners genom att lansera det europeiska partnerprogrammet. Våra partners och återförsäljare har varmt välkomnat partnerprogrammet eftersom det säkerställer att återförsäljare i hela Europa måste uppfylla samma kriterier och kvalitet, förklarar Kolja Plegt, Pocs verkställande direktör för Europa.
Poc berättar för Sportfack, att eftersom de har vuxit de senaste åren och haft allt svårare att upprätthålla kontrollen och kvaliteten genom hela säljkedjan så vill man öka professionalismen i säljledet och, som sagt, få bort all obehörig försäljning – en försäljning som förekommer både inom fysisk retail och inom e-handeln och som idag utgör ett stort problem för varumärket och givetvis även för de seriösa återförsäljarna.
– Genom att inrätta ett europeiskt partnerprogram lägger vi grunden för att stödja våra officiella partners i hela Europa med den kvalitet och uthållighet som de behöver, vilket också inkluderar att förbjuda försäljning av Poc-produkter av obehöriga återförsäljare, fortsätter Kolja Plegt.
Idag spänner Pocs produktutbud över skid- och cykelhjälmar, glasögon och skyddskläder. Poc ägs av det Bahrein-baserade investmentbolaget Investcorp, som köpte Poc av Black Diamond 2015 för drygt 500 miljoner SEK.