Första officiella uttalandet från Amazon: ”Vi kommer vinna de svenska kundernas förtroende.”

Amazons svenska lansering är en av de största snackisarna hösten 2020. Idag kom ett första officiellt uttalnde från bolaget om den svenska lanseringen.

Idag kom det första officiella pressmeddelandet från Amazon själva där världens största e-handelsaktör kommunicerar sin lansering i Sverige.

– Vi är optimistiska inför att vi, genom att fokusera på de saker vi tror att kunderna kommer att lägga störst vikt vid – låga priser, stort utbud och snabba leveranser – på sikt kommer att kunna vinna de svenska kundernas förtroende, säger Alex Ootes, företagets chef för EU-expansioner.

Alla har idag en åsikt om Amazon. Vem en etablering gynnar, vem den missgynnar och hur det kommer att gå fär små, medelstora och större bolag som säljer produkter på olika sätt. Ett är klart, ungefär som med corona: Vi vet först efteråt hur det blev. Ska Sportfack göra en tidig bedöming efter vad företrädare för olika brascher i Sverige som uttalat sig så finns ett återkommande mänster: de aktörer som äger sina varumräken och får tillgång till Amazons kraftfulla säljkanaler borde vara de stora vinnarna. Via Amzon kan de plötsligt nå till hela Sveriges befolkning utan med sina produkter utan att själv behöva producera och undehålla en egen webbsida. Tänk lite Spotify för detaljhandelm. FÖr Amazon tar så klart betalt för detta för de som säljer varorna via dem. Och som leverantör till AMazon är man förbunden att betala för annonser i bannerformat på amazon.se 

Men allt handlar inte om att kränga varor. Ett bolags viktigaste innehåll är dess know-how, hjärnorna i organisationen, de anställda. Amazon håller redan nu på att anställa till sitt svenska kontor. I Sverige har vi historiskt sett en stark facklig tradition och arbetsrätten är det få företag som lyckas aktersegla. Minns senast hur det gick när norska XXL straffade personal och där vd:n använde sociala medier för att håna bland annat Greta Thunberg.

För det som är oroande är hur den amerikanska nätjätten tidigare hanterat arbetsrätten och fackliga frågor för anställda. Tidningen Arbetet rapporterar idag om hur Amazonagerade efter att man etablerat sig i Storbritannien. Anställda där tvingades till tiotimmars pass med få raster och och en gravid kvinna fick en varnign när hon inte orkade packa 120 varor i timmen, rapporterade då Daily Mirror, skriver Arbetet som intervjuat Handels tillförordnade ordförande Linda Palmetzhofer.

– Det är utifrån erfarenheter vi har från våra fackliga kamrater runt om i världen som ganska tydligt har berättat för oss hur arbetsvillkoren ser ut säger hon till Arbetet. Att företaget har en väldigt antifacklig hållning, att det är svårt att få till och teckna kollektivavtal, säger Palmetzhofer som ändå är försiktigt optimistisk över att Sverige traditionellt brukar kunna förmå multinationella jättar att teckna kollektivavtal, trots att de inte har gjort det i andra länder och lyfter leksaksjätten Toys r us och klädkedjan Uniqlo som exempel.

– På så sätt känner jag att vi har en modell som fungerar och det är det vi hoppas att vi ska kunna använda av oss i samband med en Amazonetablering i Sverige.

Amazons svenska lansering är en av de största snackisarna hösten 2020. Idag kom ett första officiellt uttalnde från bolaget om den svenska lanseringen.

Som Sportfack skrev senast igår så pekar allt på att nätjätten Amazons etablering av en svensk sajt är nära. De senaste dagarna har dels Amazon annonserat efter nyckelpersoner till sin svenska satsning. Och för någon dag sedan lyckades en finsk mjukvaruutvecklare logga in på en sajt som Amazon redan tycks ha förberett för den svenska marknaden. Komplett med kategorier, svenska produkttexter, utpriser, bilder och varumärken.

Sajten var och är ännu inte aktiv utan Amazons utvecklingsteam hade konstruerat sajten men inte pekat den mot domännamnet amazon.se

Det ska sägas att sajten är långtifrån genomarbetad och körklar. Priserna som visas har något udda översättningar från dollar och euro men sortimentet, om vi kan lita på artikelursprunget är imponernande. Knappt 39 000 olika sportartiklar, 37 000 inom friluftsliv och 14 000 olika skor inom sport & friluftsliv ger potentiella kunder en del att välja på. Men som sagt, även om sajten kommer se ut så här får nog alla siffror tas med någon deciliter salt.

Enligt ehandel.se som först skrev om Leskinens fynd kallar Amazon sitt blågula projekt för Project Dancing Queen och sajten spekulerar kring att en lansering av amazon.se inväntas tills dess att nätjätten fått klart med tillräckligt stort antal svenska e-handlare som kan sälja sina varor via deras marketplace. Detta så att Amazon.se blir mer attraktivt för svenska konsumenter.Just nu hittar vi bara svenska säljare som exempelvis Electrolux, vilka förmodligen också redan säljer via den tyska marknadsplatsen.

Första officiella uttalandet från Amazon:
Amazons sportavdelning verkar innehålla både mycket produkter liksom något udda översättningar.

Tills dess att Amazon har partners vars produkter man kan sälja på sin sajt behövs möjligen ett svenskt kontor och medarbetare. Amazon har redan viss verksamhet i Sverige då man driver ett datacenter som en del av affärsområdet Amazon Web Services för molntjänster.

DI Digital rapporterar även att Amazon nyligen tecknat ett avtal om att hyra nya lokaler i centrala Stockholm på hela 6 000 kvadratmeter. Enligt DI menar bolaget att verksamheterna är helt åtskilda – men DI spekulerar i om inte de nya lokalerna skulle kunna bli ett svenskt, eller nordiskt huvudkontor för personal som arbetar med e-handeln.

E-handelsjätten Amazon söker dessutom medarbetare via annonser. Senast i raden av rekryteringar letar nu bolaget efter en chef för sin marknadsplats i Sverige. Rekryteringen av svenskspråkig personal fortsätter också på flera andra fronter.

*Kort efter det att sajten amazon.se läckt tog bolaget ned sajten.

Första officiella uttalandet från Amazon:
Kategorierna för amazon.se