Projektet SkiClicker växer med nytt kapital

Svenska innovationsföretaget No More Boots, som ligger bakom konceptet SkiClicker, tar nu in nytt kapital och fler delägare.

Ett flertal nya investerare har nu gått in med kapital i SkiClicker-projektet, som sjösattes av det lilla Östersundsföretaget No More Boots för ett par år sedan. Nu tar man nästa steg och har nyligen tagit in nytt kapital från ett antal investerare, som även går in som delägare i No More Boots AB. Totalsumman är inte offentlig, men det handlar erfar Sportfack om minst ett par miljoner kronor.

Projektet SkiClicker växer med nytt kapital
Skicrosslandslagets tidigare sportchef Joar Båtelson är en av de som gått in med pengar i projektet.

Bland de nya investerarna finns bland andra Svenska skidförbundets alpinchef Tommy Eliasson Winter, skicrosslandslagets tidigare sportchef Joar Båtelson, Red Bulls HR-chef Fredrik Svesse samt affärsmannen Rudy Zappala. Tommy Eliasson kommer även att ta en plats i No More Boots styrelse.
– Vi fick väldigt bra gensvar på senaste Ispomässan i februari. Marknaden har verkligen fått upp ögonen för SkiClicker på allvar och börjat inse fördelarna med att jobba med den i framförallt skiduthyrningar, säger säljchefen Andreas Persson, till Sportfack.
– Syftet med nyemissionen är att stärka vårt team samt vår kassa, för att kunna ta en stark position på marknaden, fortsätter han. 

Innovationen SkiClicker ersätter pjäxan vid inställning av alpina bindningar. I skiduthyrningen gör den att flödet kan effektiviseras, vilket sparar tid för både kunder och personal. Kunden behöver heller inte ta av sig pjäxan.
Den kan även underlätta arbetet för personalen i de sportbutiker som säljer alpinutrustning. Till exempel Stadium, Skistar och Intersport använder sig redan av konceptet, som är framtaget av Andreas Persson och Oscar Arvidsson.
Även tidigare Gear of the year-vinnaren Mattias Johansson (vann kategorin Årets nykomling 2018) som tagit fram en patenterad lösning för bootfitting blir nu delägare i bolaget. Norska skiduthyrningsaktören Skibua har också gått in med kapital i den senaste investeringsrundan.
– För oss är det självfallet viktigt att skidbutikerna och skiduthyrarna tror på idén och konceptet. Att få med oss en så stark aktör på den norska marknaden känns som ett bra ”proof of concept”, säger Andreas Persson. 

Nu till hösten lanserar företaget flera nyheter inom ramen för SkiClicker-konceptet, bland annat en juniormodell.
– Nu kan vi erbjuda ett helt koncept av SkiClicker. Det finns en stark efterfrågan på dessa produkter, avslutar Andreas Persson.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="9176" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]