I höst händer det som många väntat på. I alla fall om vi ska tro HUI. Då etablerar sig Amazon, världens största e-handelsföretag inom detaljhandeln, i Sverige.
Sportfack har flera gånger skrivit om världens största e-handelsaktör inom detaljhandeln, Amazon. Frågan om en Sverige-etablering har inte handlat om om utan när bolaget kommer till Sverige. Enligt HUI och Dagens Nyheter är e-handelsjätten nu bara några månader ifrån att öppna upp en svensk sajt och göra det möjligt för svenska slutkonsumenter att handla allt från Lego till sportkonfektion till ytterligare pressade priser.
Och bakom logon finns finansiella muskler. Amazon är världens största e-handelsaktör inom detaljhandeln och omsätter drygt 225 miljarder dollar per år.
– Vi tror att etableringen sker till hösten, säger Emma Hernell, vice vd på HUI Research till TT och fortsätter: Vi har fått signaler från aktörer i branschen att de är på gång att lansera en svensk sajt. Hundra procent säkra kan vi inte vara. De gör etableringen i sin takt, säger Emma Hernell.
Möjligen är hösten 2020 vald med tanke på vad Coronan gjort med svensk näthandel. Under våren har onlineförsäljningen i Sverige ökat med 26 procent. Siffror som säkerligen inte gått Amazon förbi.
Hernell igen:
– Vi tror att de kommer att fortsätta att leverera från sitt centrallager i Tyskland. Det betyder att man inte lanserar hela sitt paket, med snabba leveranser. Man kanske också börjar med ett litet lager i Sverige.
HUI tror att Amazon lanserar till Black Friday i slutet av november, den dag som de senaste åren fungerat som startskottet för julhandeln.
– Det baserar vi på hur de agerat på andra marknader där de öppnat upp, säger Hernell.
Till Dagens Nyheter bekräftar även detaljhandelskonsulten Markus Varsikko, som arbetar med att hjälpa nordiska företag att sälja via Amazon, att en etablering kan ske till hösten. Kanske redan i september eller oktober.
– Det är bara Amazon som vet med säkerhet men det är miljontals detaljer som ska fungera vid en lansering, inte ens Amazon skulle ta risken att lansera under Black Friday när trycket är så stort, säger han till tidningen.
HUI:s vice vd poängterar att vissa branscher kommer att utsättas för mer konkurrens än andra.
– Elektronik och prylar där det är viktigt för konsumenter med prisjämförelser kommer att påverkas mer än till exempel modehandeln. Amazon har än så länge inte lyckats sälja med inspiration som modehandeln kräver.
Hernell menar att alla Amazons intåg kan innebära både utmaningar men också fördelar, beroende på vilket bolag man är.
– En del aktörer kommer att få lämna marknaden. Men det kan också betyda möjligheter för mindre varumärken som vill nå en internationell marknad, genom att använda Amazon som plattform.
Och det finns också utmaningar för en jätte som Amazon i Sverige, tror Hernell.
– Vi har en svår logistiksituation, med ett glest befolkat och avlångt land. Att leverera från centrallagret i Tyskland till Norrland går kanske inte jättesnabbt.
Amazon varken bekräftar eller förnekar planer på en lansering i Sverige.
– Tyvärr kan vi inte kommentera rykten och spekulationer”, skriver Bruce McLachlan vid Amazons presstjänst till DN.