Helena Åkesson lämnar Perry Ellis för att jobba på Röhnisch. Här kommer hon ansvara för golfsortimentet i 20 länder.
Vilken blir din uppgift och titel på Röhnisch?
– Jag blir affärsområdeschef för golfen på hela Röhnisch och det gäller då i alla de länder där Röhnisch finns representerade.
Hur många länder handlar det om?
– Det är drygt 20 länder just nu. Merparten av de europeiska länderna och Australien. Och ett land, bland andra, som vi ska ha lite extra fokus på är USA.
Vad var det som lockade med Röhnisch?
– Jag har ju jobbat länge i golfbranschen nu, framför allt som leverantör under de senaste 15 åren. Nu kände jag att med den erfarenheten jag samlat på mig och med tanke på vad Röhnisch vill göra framöver så var det spännande att haka på. Särskilt utmaningen att ta Röhnisch till nya marknader blir spännande, men också att jobba med att öka tillväxten än mer i alla befintliga länder.
Du jobbade på Perry Ellis tidigare?
– Ja, jag var där i sju år. De har licensen för Callaways kläder och flera andra märken. De äger många egna varumärken också. Så att arbeta på Perry Ellis har varit en värdefull erfarenhet. Även där jobbade jag tajt mot design. Det var bra att få lära sig en del om hur man jobbar på ett större amerikanskt bolag. Jag kom ju närmast från Daily Sports som är ett familjeägt bolag. Innan jag började på Perry Ellis var jag på Daily i nästan åtta år.
Du stannar rätt länge på dina olika arbetsplatser, du är ingen hoppjerka?
– Nej, jag brinner ju för de märken jag jobbar för. Jag är en lojal person på det sättet.
Det underlättar ju förstås när man jobbar med starka, bra varumärken som man själv gillar?
– Absolut, och det som känns väldigt inspirerande med Röhnisch nu är att jag ska jobba med damkollektioner igen, efter att ha jobbat med dam, herr och junior.
– Jag gillar kläderna på Röhnisch jättemycket och jag gillar deras grundvärderingar: ”For women, by women”. Röhnisch är ett av de varumärken som jag anser vara ledande inom golfen vad gäller hållbarhet. Nästan 80 procent av vår golfkollektion är gjord av återvunnet material! Där är vi väldigt långt framme. Designavdelningen tänker på det hela tiden.
Hur ska Röhnisch ta ännu ett kliv på trappan?
– Man har en väldigt bra plattform i träningen. Där är Röhnisch ett stort och etablerat varumärke. Utanför Sverige är golfen väldigt stor. Här i Norden är träningen större. Så Röhnisch är ett väl etablerat märke. Jag gillar synergin mellan träning och golf, att man får ihop de delarna så att de kan hjälpa varandra. Det är inte två separata segment utan man försöker jobba tillsammans.
Du har själv en bakgrund som spelare och pro?
– Ja, jag spelade i amatörlandslaget i sju, åtta år och sedan blev jag proffs 1996. Men hade väl inte så många år som spelare, det var tufft att få ihop det. Så jag jobbade som tränare på klubb i nio år. Jag var två år på Tegelberga och sedan sex år på Troxhammar och ett år på Saltsjöbaden.
Spelar du fortfarande?
– Ja, jag håller igång. Jag är medlem på Arlandastad. Men jag går väl inte på min hcp varje dag. Jag har +1.
Det är ju lite att leva upp till…
– Ja, men jag ska bli lite mer flitig i år med tanke på det nya världshandicapsystemet.
Det måste ju vara bra att ha en bakgrund som spelare och tränare, då vet du ju vad man ska kunna kräva av ett fungerande golfplagg?
– Ja, det är en av mina stora styrkor, från att ha varit spelare och pro (som jobbat i pro shop) till att de senaste 15 åren ha jobbat som leverantör. Då kan man ge bra feedback till designgänget.