Nya Göteborgsbaserade varumärket Hajk har tagit fram en herrkollektion outdoorkläder med hög modegrad. En nisch där de tycker att det finns en lucka idag. Försäljningen går än så länge via egen e-handel.
Mitt under coronavirusvågen smög svenska Hajk igång sin e-handelssajt under våren. Nu har det gått tillräckligt bra för att de fyra initiativtagarna har lämnat sina gamla jobb för att driva det nya klädprojektet på heltid.
– Vi designar alla plagg utifrån våra fyra riktlinjer; hög kvalité, design som håller över tid, återvunna och återvinningsbara material i fokus, och närproduktion i största möjliga utsträckning. Våra grundprinciper hjälper oss inte bara att driva vårt hållbarhetsarbete framåt, det ger oss också andra fördelar som att säkerställa att vi har produkter i relevanta modeller och färger, samt möjligheten att producera utifrån kundens efterfrågan tack vare korta ledtider, berättar de i ett pressmeddelande.
Grundarna Johannes Wulcan, Damir Kunalic, Johan Lindsjö, och Anders Karlsson har erfarenhet av områdena finans och managment från ett flertal svenska bolag, som Nelly, Health Care och Volvo. Deras gemensamma nämnare var att alla gillar friluftsliv och ingen tyckte att utbudet av outdoorplagg hade tillräckligt hög modekänsla.
– Vi upplevde att det saknades funktionella och snygga vardagskläder som gjorde det lätt att umgås ute. Våra egna garderober bestod mest av modeplagg som inte alls var anpassade för utomhusliv, och de flesta outdoorkläder på marknaden har betydligt mer att önska när det kommer till stil och mode, säger en av grundarna Johan Lindsjö.
De har startat i liten skala, med enbart ett urval av herrplagg (byxa, t-shirt, mössa, och en miljövänlig textilimpregnering). Men redan finns planer på nästa steg: En jacka i återvunnen ull och en tröja gjord av återvunnen plast från petflaskor, som sedan kommer följas av en fortsatt breddning av sortimentet under vintern. Sedan lanseringen i februari har antalet orders legat på 30–50 i månaden. Enligt Hajk är en hög andel av köparna återkommande kunder.
– Idag gör vi endast kläder för män, men målsättningen är att släppa en damkollektion redan under nästa år då vi ser att intresset för stiltrogna och funktionella outdoorplagg är minst lika stort bland kvinnor.
Målet är att bli en tidsenlig aktör på den svenska oudoorarenan och fokus kommer i första hand att ligga på digital utveckling. Men målgruppen ska även då och då mötas upp fysiskt ute i miljö via så kallade pop out-events.
– Vi arbetar utifrån en tydlig digital närvaro med vår egen e-handel som primär försäljningskanal, samt en direktkommunikation med kunden genom sociala medier och vårt nätverk bestående av noga utvalda varumärkesambassadörer som delar vår syn på outdoor lifestyle, och särskilt engagerade kunder som vi valt att benämna Hajk Icons, berättar Johan Lindsjö.
Sportfack kommer att skildra hur en pop out-träff går till, under hösten. Se även artikeln om nya modeaktören Astrid Wild i Sportfack nr 7/20 (ute hos prenumeranterna den 20 juli) – som har nischat in sig på designade outdoorplagg riktade till kvinnor.