Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

Flera kontroversiella uttalanden av president Donald Trump har gjort att outdoorvarumärkena Patagonia och North Face har valt att stoppa sin annonsering på Facebook.

Enligt Resumé har nu flera företag inom modeindustrin valt att bojkotta Facebook som annonsplattform efter den senaste tidens kontroversiella uttalanden av president Trump i samband med den antirasistiska proteststorm som präglat USA – efter att den amerikanske medborgaren George Floyd avlidit till följd av polisiärt övervåld.  

Både Patagonia och The North Face ingår i gruppen bolag som tar avstånd från Facebook och som stoppat all annonsering tills vidare. Trump har tidigare skrivit kritiserade uttalanden på Twitter, som Twitter har valt att varningsmarkera. Och nu får Facebook och grundaren Mark Zuckerberg hård kritik efter att Donald Trumps kontroversiella uttalanden har fått ligga kvar på plattformen. Facebook har haft fullt upp med att hantera Trump den senaste tiden. Nyligen plockade de bort annonser för hans valkampanj inför hösten, eftersom de innehöll nazistiska tecken, rapporterar SVT Nyheter och CNN.

Patagonia har tidigare kritiserat Trumpadministrationen hårt för sin skattesänkarpolitik och för sin nedmontering av amerikansk naturvård, som Sportfack har berättat om tidigare.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="9257" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]