Popupbutik ska ta igen säljtappet

Termen "popup" är något nytt i Team Sportia-sammanhang, och handlaren Ronnie Larsson i Kristianstad är den första som nu använder begreppet som varumärke inom SGN Sports-familjen.


Popupbutik ska ta igen säljtappet
Ronnie Larsson tänker utanför boxen i coronatider.

Ronnie Larsson från Sportingen (butiken är lokalt mer känd som Sport-Åke) driver tre större fullsortimentsbutiker, en i Hässleholm och två i Kristianstad. Men efter en vår med katastrof-försäljning på framförallt C4 köpcentrum i Kristianstad till följd av corona kände han att han måste hitta på något, för att ta hem det förlorade tappet.
– Vi tappade närmare 50 procent i försäljning under mars och drygt 40 procent under april och hade ändå alla fasta kostnader kvar. Så något behövde göras och det här var en idé som snabbt växte fram.
– Jag hörde av mig till ledningen i SGN Sports (äger både Team Sportia och Sportingen) och frågade om det var okej att sätta upp en popup-butik i Team Sportias namn och de gav tummen upp.  
Ronnie visste att många leverantörer satt på stora lager och lyssnade runt vad han kunde få loss till popup-butiken. Totalt består utbudet av en mix från SGN Sports centrallager och från 6-7 separata leverantörer.  
Han informerade även den närmaste Team Sportia-butiken (i Sölvesborg, tre mil bort) om planerna, och de tyckte det var okej.

Popupbutik ska ta igen säljtappet
Allt i popup-butiken går till 50 procent.

I popup-butiken, som är 200 kvadratmeter, ligger fokuset på vår och sommarprodukter, bad, träning, outdoor samt sport- och fritidsskor.      
Det finns ingen risk att ta försäljning från den egen verksamhet i ordinarie Sportringen-butiken?
– Jag tror inte det. Vi har haft ett stort intresse nu under öppningsdagen med många kunder. Och de som söker något vi inte har här hänvisar vi till den ordinarie butiken, så jag tror att de tvärtom kan komplettera varandra.    
När klädbutiken Joy På C4 Shopping la ner tog Ronnie Larsson butiksytan i anspråk för popup-butiken. Han sitter på ett tillfälligt korttidskontrakt till sista juni, men med möjlighet till förlängning – ifall verksamheten löper på bra.
Marknadsföringen har skett lokalt via Kristianstadsbladet och ska man tolka den första dagens kundtillströmning så har popup-konceptet varit något attraktivt, som har lockat en hel del folk.
– Vi får se hur länge vi kör. Här har vi möjligheten att vara väldigt flexibla, se vad som fungerar och se hur vi kan komplettera sortimentet beroende på efterfrågan och vad leverantörerna har att sälja. Konceptet är att allt här ska vara till minst 50 procent. Hittills tycker jag att vi har lyckats hitta ett bra sortiment som verkar fungera.          
– Det här har även varit ett sätt att behålla personal utan permitteringar eller uppsägningar. I nuläget är vi två, ibland tre, personer som kommer att bemanna popup-butiken, avslutar Ronnie.