Sedan den 23 april genomgår Caliroots en rekonstruktion. Nu är skojätten Footway, som tidigare i vår köpte Sportamore, ute efter sneakersbolaget som dessutom innehåller butiken Hollywood och Soto store.
I ett pressmeddelande meddelar nu Footway att man inlett en dialog med Californian Roots AB (”Caliroots”) gällande möjligheten till förvärv. Förvärvet skulle enligt pressmeddelandet #ske som ett led i Footways ambition att skapa en ledande plattform för e-handel inom sport och mode.” Finansiering skulle i så fall ske genom egen kassa.
Footway har minst sagt råd. Bolaget känner inte av några kriser på samma sätt som många konkurrenter inom skohandeln. Helåret 2019 omsatte Footway 990,9 miljoner kronor, en tillväxt på 30,4 procent då. Rörelseresultatet landade på 15 miljoner kronor, året innan var det nio miljoner kronor. Det hos ett bolag som fem år tidigare hade en omsättning på drygt 220 miljoner och då gjorde förlust med 74 miljoner.
– Vi är alltid intresserade av nya möjligheter och arbetar löpande med att hitta starka varumärken till vår plattform. Caliroots har sedan starten 2003 framgångsrikt byggt starka varumärken som skulle passa väl in på Footways nya plattform för e-handel inom sport och mode. E-handelsmarknaden för mode genomgår en konsolidering och vi vill vara en drivande kraft i denna”, säger Daniel Mühlbach, vd för Footway.
Caliroots genomgår sedan 23 april 2020 en företagsrekonstruktion. Bolaget och dess dotterbolag driver tre olika varumärken, Caliroots, Hollywood och Soto Store, med fokus på bland annat streetwear och skate med närvaro i såväl Norden som Europa.
– Tillsammans med Footway ser vi stora möjligheter att ta våra varumärken till nästa nivå. Vi ser tydliga fördelar att bli en del av något större i ett sammanhang där vi får fylla en viktig roll”, säger Andreas Koschnike, vd för Caliroots.
Några beslut avseende ett förvärv är ännu inte fattade. Som ett nästa steg i processen kommer Footway påbörja en due diligence. Avsikten skulle vara att slutföra förvärvet under andra halvåret 2020.