Frida Karlssons miljonavtal med Adidas

Ett guld, ett silver och ett brons i ett senior-VM som 19-åring. Det var en tidsfråga innan framtidens längddrottning Frida Karlsson skulle skriva ett guldkantat sponsringskontrakt. Nu är det påskrivet och klart, en deal med världens mest kända tre ränder.

Det är inte ofta det händer. Att en svensk atelt skriver ett storavtal med ett riktigt stort sportvarumärke. Men då och då, som med Armand Mondo Duplantis och Puma härom året så händer det. Och nu har det hänt igen i och med att Frida Karlsson, den som många experter ser som framtidens längddrottning, signats av Adidas. Och mycket pengar lär det bli, menar experterna. Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon säger i en intervju med Expressen att avtalet ”antagligen är på miljonnivå och kanske stärre än så om det är prestationsbundet”.  

Frida Karlsson slog igenom som en lavin under skid-VM i Seefeld 2019. Från att ha varit ganska okänd bakom de rutinerade skidstjärnorna Kalla, Ingemarsdotter och Ebba Andersson var det Frida som stal hela VM-showen med tre medaljer varav ett guld när VM summerades.

Nu har Frida, eller egentligen är det hennes föräldrar som är hennes agenter, förhandlat klart med Adidas. Ett kontrakt på fyra år är skrivet, vilket enligt Frida menar i en intervju med Aftonbladet ger henne ”ekonomisk trygghet” över minst den tiden. På produktnivå rör avtalet enbart kläder. Frida har sedan tidigare ett avtal med Northug om skidglasögonen (distribueras av Sportmarket i Sverige). 

– Det känns riktigt kul. Det är en ny typ av samarbete för min del. De sponsrar mig som person också, inte bara som skidåkare. Det känns som att de vill vara med på ett djupare plan vilket känns kul, säger Frida Karlsson till tidningen.

Krystof Mejstrik, general manager på Adidas i Norden:

– Fridas meritlista som 20-åring är imponerande, samtidigt som hon är i början av sin karriär. Hennes attityd, professionalism och viljan att bli bäst är precis vad vi letar efter i ett samarbete, säger han i ett pressmeddelande.