Isbjörns AI-tjänst halverade returerna

Hanteringen av returer är något som alla e-handlare brottas med. Men svenska Isbjörn har fått ner returerna i webbshoppen med 50 procent med hjälp av en ny AI-tjänst.

Artificiell Intelligens (AI) är något som handeln utnyttjar alltmer. I barn- och ungdomsklädföretaget Isbjörns fall har de använt en AI-driven chatbot sedan förra hösten för att minska antalet returer i webbshopen. Nu kan de konstatera att returerna har minskat med 50 procent sedan de tog AI-funktionen i bruk, som tagits fram av byrån Salgado i Uppsala.
– För Isbjörn som varumärke är det A och O att kunna erbjuda en miljömässigt hållbar lösning, även på vår egen webb-butik och antalet returer har varit ett av de mål vi tidigt föresatte oss att minimera. Frågan var bara hur. Men där fick vi fantastisk och kreativ hjälp av vår duktiga samarbetspartner Salgado i Uppsala, berättar Isbjörns vd Maria Frykman-Forsberg.

Isbjörns AI-tjänst halverade returerna

Chatbotten guidar kunden i storleksdjungeln vilket ökar chansen att det blir rätt från början och minskar antalet onödiga returer. Annars är det vanligt att osäkra kunder köper flera storlekar av plagget vid samma köptillfälle för att ”sejfa”. Men genom vägledningen blir chanstagandet betydligt mindre. 
Teamet bakom tjänsten, Oscar Flores och Yamila Abdelcader på Salgado, har även nominerats till tävlingen Årets digitala lösning 2020 för sin chatbot, som de kallar Bernard.