Tvåsiffrig ökning för Löplabbet 2019

Specialistbutikerna fortsätter skörda framgång. Löplabbet gjorde 2019 en försäljningsökning med 14 procent.

Löplabbet gjorde 2019 en försäljningsökning med 14 procent och avslutar året med ett positivt rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, på 5 miljoner kronor (6,9%). Det förklarar Löplabbets driftschef i ett pressmeddelande.

En kombination av en bra e-handel och duktiga medarbetare menar kedjans driftchef är några av nycklarna till framgångarna.

– Vi har tagit flera initiativ för att höja kundupplevelsen ytterligare men hade aldrig nått dit vi gjort utan Team Löplabbet. Våra medarbetar runt om i Sverige skapar utan tvekan förutsättningarna för att fortsätta vår resa som sportspecialist inom löpning, säger Bjarne Koning, som från och med nu blir ansvarig för marknad och e-handel hos kedjan.

Löplabbet, som sedan 2014 ägs av Intersport, verkar i en minst sagt hårt konkurrensutsatt segment. År 2017 låg omsättningen inom Löplabbetgruppen på 93 miljoner kronor, 2018 var omsätttningen 83 miljoner kronor men därifrån vände man alltså upp 14 procent 2019. 

I nummer 3 av Sportfack, som dessutom har ett stort runningtema, läser du en längre artikel med Löplabbet och Bjarne Koning.

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="9635" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]