Sporthandeln kritiseras för produktion av egna varumärken – Team Sportia och Sportamore kommenterar

Organisationen Fair Action satte nyligen strålkastarljuset på sporthandeln och kritiserar kedjorna som säljer egna varumärken för brister i spårbarhet och transparens när det gäller produktionsvillkor och fabriksuppgifter. Vi har de senaste kommentarerna.


Sporthandeln kritiseras för produktion av egna varumärken - Team Sportia och Sportamore kommenterar

Nyligen publicerade den ideella föreningen Fair Action, som gjort till sin uppgift att granska företag för att ta ansvar för sin produktion, en rapport om sporthandelns egna varumärken. Rapporten har både fått genomslag i media och i sociala kanaler den senaste veckan. Fyra svenska sportkedjor har granskats: Stadium, Intersport, Team Sportia och Sportamore (endast onlineförsäljning). Samtliga möter kritik för att inte ha offentliga listor över sina leverantörsfabriker.    

Stadium, som säljer de egna märkena SOC, Everest och Warp har sagt att de kommer redovisa uppgifter om producentfabrikerna i Bangladesh, Pakistan och Kambodja senast i mars 2020. Även Intersport Sverige väljer samma väg och har som mål att vara transparenta från och med juni i år.   

De två aktörer som får störst kritik är Sportamore och Team Sportia. Sportamore för att de har svårt att redovisa vart i Asien de egna varumärkena Blacc och Wyte produceras, eftersom inköpen hanteras av mellanhänder i Europa. Och Team Sportia för att de inte har svarat i enkäten, vilket team Sportias vd Lars Palmgren förklarar för Sportfack med att de faktiskt inte äger några egna varumärken. Varumärket North Bend togs vid årskiftet över av Sports Group Denmark, och varumärkena Sjösala, Extreme och Peak är sedan tidigare sålda till Cycleurope.   

Sporthandeln kritiseras för produktion av egna varumärken - Team Sportia och Sportamore kommenterar
Johan Ryding, Sportamore. Foto: Tommy Jeppsson.

Och från Sportamores sida berättar VD Johan Ryding om onlineföretagets framtida strategi.  
– Vi jobbar löpande på att öka transparensen. Produktionen är Asienbaserad, precis som många andras, och vi vill förstås att arbetsvillkor och annat ska vara så bra som möjligt. Min bild just nu är att du och dina läsare kommer att få ta del av mer information från oss inom kort i den här frågan, som för vår del är uppe på bordet just nu.
Unika varumärken för sportkedjorna står i regel för en betydande del av lönsamheten, även om leverantörerna inte brukar vara riktigt lika glada över att kedjorna säljer egna kläder och hårdvara. I Sportfack nr 2, ute den 20 februari, följer vi upp senaste nytt i ämnet.