Danska Hummel vill gasa på utanför hemmaarenan och satsar nu mer krut i Sverige med eget dotterbolag. Sportfack har intervjuat Sverigechefen Rikard Björk.
Redan i höstas öppnade danska sportvarumärket Hummel kontor och showroom i Askim utanför Göteborg. Med eget dotterbolag som grund, istället för extern agentur, går man nu vidare för att etablera sig starkare i Sverige och för att kunna stödja agenter och distributörer i Norge och Finland. Ambitionen är att positionera varumärket tydligare i Skandinavien, utanför hemlandet Danmark. Svenske landschefen Rikard Björk berättar om vad han tycker sticker ut med just Hummel.
– Hummel har för mig alltid varit ett varumärke med en ”cool attityd” som har snygga och funktionella produkter och när jag fick insikt kring företagets DNA och värderingar med en otroligt stark CSR-agenda (Corporate Social Responsibilty, reds anm) både i Danmark och internationellt, så fann jag snabbt att detta är något jag vill vara en del av. I dessa tider är jag övertygad om att konsumenter än mer kommer att välja produkter ifrån företag som aktivt arbetar för att göra en positiv skillnad för den värld vi lever i och här ligger Hummel långt fram, berättar han för Sportfack.
Fyller Hummel någon specifik lucka i det svenska butikssortimentet?
– Det är såklart en av utmaningarna, att sticka ut i mängden av alla andra varumärken som redan finns i butiksutbudet. Vi är heller inget märke som slår oss in med billigast pris. Men när det gäller frågor som etik och miljö så har Hummel varit väldigt medvetna och arbetar till exempel med ekologisk bomull, minskad vattenåtgång i fabrikerna med mera. Hela produktionen är miljöcertifierad. Den sortens ansvarstagande tror jag att dagens sportkonsumenter kommer uppskatta alltmer.
– Vi vet att särskilt på barn- och ungdomssidan så är det många mammor som köper kläder, och för kvinnliga konsumenter generellt står dessa frågor högt upp på priolistan när de gör sina konsumtionsval.
Redan idag är Hummel, som grundades 1923 och sedan 1999 ägs av danska Thornico Group, etablerade när det gäller lagkläder. Deras plagg har de där karaktäristiska tvärställda ränderna, som en tydlig grafisk detalj. Nu vill man även trycka på sina linjer för mer livstilsorienterad sportswear, som träningsjackor, byxor och hoodies.
Vilka kanaler kommer produkterna att synas i?
– Just nu ligger vårt fokus på att fortsätta att utveckla vårt samarbete med befintliga kunder och än mer att öka tydligheten kring vad Hummel står för gentemot slutkonsument. Vi kommer även mer specifikt att söka upp nya distributionsmöjligheter för fler delar av vår portfölj.
– Jag skulle säga att det finns flera bra möjligheter till fortsatt utveckling inom exempel Sports retail, där vi i vissa fall endast är närvarande genom team sports-delen, men inte i butik. Här vill vi gärna lyfta fram våra kläder mot teens och vuxet, men vi har även en streetfashion-linje som vi på sikt kommer att introducera i Sverige. Vi kommer bygga steg för steg snarare än att göra allt på en gång, avslutar Rikard Björk.
*En längre, utbyggd artikel kommer att kunna läsas i Sportfack nr 2/20.
Relaterat företag i Sportregistret
- Hummel Sweden AB
Hummel grundades 1923 och är således ett av de äldsta sportföretagen i världen som har sina rötter i handboll och fotboll. Hummel vill med sitt ikoniska varumärke (vinklarna) symbolisera att vi har ambitioner att utmana traditionella begrepp. Företagets utgångpunkt har alltid varit ifrån sportens värld men har med åren utvecklats och är numera verksamma inom både sportstyle, mode och barn produkter med en design som lämpar sig för ett aktivt liv. Vi arbetar utifrån devisen ”change the world through sports” där vi jobbar för att genom vårt arbete påverka världen till det bättre i ett flertal avseenden. För oss är sport, idrott och rörelse mer än en fysisk aktivitet – det är ett universellt språk som arbetar för att motarbeta religiösa, politiska motsättningar – idrott förenar, vilket gör att vi aktivt stödjer en mängd olika initiativ och projekt som arbetar för ändamål som påverkar och förändrar vår värld till det bättre.