Isbjörn startar uthyrning via egen webbsida

I samband med Black Friday så sjösätter svenska Isbjörn en uthyrningstjänst för sin klädkollektion för barn och unga i åldern 0-16 år.

Isbjörn of Sweden lanserar uthyrningstjänsten från och med den 29 november och den kommer att drivas via den egna kanalen www.isbjornofsweden.com, i syfte att minska textilavfall genom att återanvända plagg. Och för att barnfamiljer ska ha råd och möjlighet att använda högkvalitativa plagg trots att de kanske bara vandrar eller åker skidor en gång per år.
Enligt Isbjörn vill man uppmuntra aktiva familjer att konsumera mindre och istället hyra specifika produkter. Målet är att förlänga livscykeln för varje produkt och att öka antal användare per plagg.
Maria Frykman Forsberg, en av grundarna och VD för Isbjörn, säger i ett pressmeddelande:
– Allt vi gör i vårt företag har både vårt, kundens och planetens högsta prioritet. Avfall har en förödande konsekvens på vår vackra planet och vi gör vårt bästa för att begränsa miljöpåverkan.
– Evenemang så som Black Friday ökar bara masskonsumtionen och avfallsproblemet. Detta är huvudorsaken till varför vi lanserar vår uthyrningstjänst just under den här veckan. Vi vill att föräldrar konsumerar mindre, inte mer, fortsätter hon.

 

Isbjörn startar uthyrning via egen webbsida
Så här presenterar Isbjörn sin kampanj.

Intresserade kunder kommer kunna anmäla intresse för en säsongsprenumeration för att hyra Isbjörns skalkläder till en månadsavgift, för att sedan återlämna plagget för rekonditionering inför nästa säsong. Den andra gången plagget hyrs ut blir priset lägre och kunden kommer få möjlighet att köpa loss plagget till ett reducerat pris. Om plagget returneras säljs det vidare på second hand-marknaden. Kunderna kommer att servas av Isbjörns interna kundtjänstteam. Uthyrningstjänsten lanseras först i Sverige, för att i nästa steg rulla ut globalt.