Guldknappen till Haglöfs

Damernas Världs designpris Guldknappen ska premiera framträdande mode. I år får Asicsägda Haglöfs priset, för sin design och sitt hållbarhetstänk.

Outdoor och mode får alltfler beröringspunkter. Nu får Haglöfs priset Guldknappen, som varje år delas ut av Damernas Värld och ska premiera framträdande modevarumärken. I motiveringen anges Haglöfs hållbarhetstänk som en viktig ingrediens.
– Funktion och stil är inte längre två ord som är motsatser. I bräschen för den förändringen går Haglöfs, som med sin moderna syn på design, i kombination med ett genomgående hållbarhetstänk och en vilja att ständigt utvecklas, är den självklara vinnaren av Damernas Världs modepris Guldknappen för året 2019, slår Helena Skog på Damernas Värld fast i motiveringen.
Begreppet ”urban outdoor” har de senaste åren fått allt starkare fäste och att vara klädd för äventyr (även fast man bara är på väg till och från jobbet) ingår nu som ett alltmer naturligt klädval i stadsmiljön.    
– Modevärlden har närmat sig outdoorvärlden väldigt mycket de senaste åren. Det gör estetiken vi står för mer accepterad. Men att vi sätter funktion, utövande och upplevelsen i naturen i första rummet, det är inget vi någonsin kompromissar med, säger Robert Olsson, senior designer på Haglöfs. 

[ajax_load_more seo="true" single_post="true" single_post_id="9896" single_post_order="previous" single_post_target="#main" post_type="post" scroll_distance="-500" pause_override="true"]