Här lägger svensken sina nätpengar

Onlinehandeln ökar, knappast oväntat. Men hur mycket pengar lägger svenskarna på sport? Vi har hela listan baserat på senaste Dibs-rapporten.

Enligt den senaste Dibs-rapporten ”Svensk e-handel 2019” beräknas svenskarna göra inköp av varor och tjänster på nätet för enorma 300 miljarder under 2019. När det gäller varor beräknas inköpen öka med sju procent och omfattar en totalsumma av 116 miljarder kronor. 5,8 miljarder av det beloppet spenderas på produkter inom kategorin ”sport & fritid. Fortfarande toppar segmentet kläder, skor och accessoarer.

Här kan du se hela fördelningen på tio i topp-listan i miljarder kronor:

1. Kläder, skor och accessoarer – 23,3 miljarder SEK

2. Hemelektronik – 19,8 

3. Livsmedel och dagligvaror – 18,4 

4. Heminredning – 11,6

5. Kropp och hälsa – 10,6

6. Bil, båt och MC – 9,0

7. Bygghandel – 7,1

8. Sport och fritid – 5,8

9. Fysisk media – 4,8

10. Barn/leksaker – 4,7