Vans på väg mot 4 miljarder

Det ikoniska skateboardmärket Vans spås nå fyra miljarder US-dollar i omsättning under 2020. I alla fall om de senaste årens rekordtillväxt fortsätter.

Skovarumärket Vans verkar hela tiden lyckas med konststycket att nå fram till nya konsumenter. De är ägaren VF Corporations (som även äger The North Face och Dickies) starkast lysande stjärna. Med en intäktsökning på 20 procent under årets andra kvartal, spås företaget kunna komma upp i en omsättning i fyra miljarder-klassen (US dollars) för helåret redan under nästa år, 2020, rapporterar Source Magazine.
Tillväxtökningen sker parallellt i USA, Europa och i Asien-Stilla havsregionen (Apac). Kina är ett av de länder där varumärket just nu går riktigt bra.
Även försäljningskanalen direkt till konsument (DTC) växer snabbt, särskilt digitalt. DTC-intäkterna från digitala kanaler ökade under Q1 med 39 procent. 

Vans på väg mot 4 miljarder
Klassiker som den här kompletteras numera med nya modeller som sandaler och med kläder.

Skorna utgör visserligen fortfarande kärnan, men de allt starkare grenarna kläder och tillbehör bidrar numera starkt till det positiva resultatet.
Steve Rendle, ordförande, president och verkställande direktör för VF Corporations kommenterar:
– Vår Vans-verksamhet fortsätter att utvecklas långt över sina långsiktiga tillväxtmål. Den är också bred och varierad. Vi ser till exempel en snabb acceleration inom slip-on-segmentet som kompletterar styrkan i old school-segmentet.
De nya produktgrenarna menar man kommer att bidra till att Vans kan nå en omsättning på fem miljarder US-dollar till år 2023. Det är i alla fall företagets plan, skriver Source Magazine. Förra räkenskapsåret hade VF Corporation, totalt sett, ett rörelseresultat på 133 miljoner US-dollars.