Eurobikes vd: ”Fordonsindustrin ställer ut hos oss i allt högre grad.”

När cykelbranschen förändras snabbt gäller det för Eurobike att utvecklas för att finnas kvar som nav i den internationella cykelbranschen även i framtiden. Det säger mässans vd Stefan Reisinger i en intervju med Sportfack.

I 28 år, sedan 1991, har världens största cykelmässa Eurobike haft en fantastisk utveckling. År efter år byggde alla, verkligen alla varumärken upp allt större montrar som långsamt men metodiskt, som Bodensjöns grandiosa segelbåtar några kilometer nedanför det enorma mässområdet, allt högre upp mot mässhallarnas tak. Sju mässhallar blev åtta, tio och sedan ett par år tolv och därmed fullsatt på det gamla flygfältet. Cirka 60 000 personer, varav 20 000 slutkonsumenter, besöker varje år jättemässan för att klämma på nya cyklar och se vilka trenderna är inom transporter utan avgaser.

Cykelbranschens utveckling de senaste tio åren med alla nya försäljningskanaler, alla nya cykelsegment som poppat upp och där elcyklarnas försäljningsexplosion är den klarast lysande stjärnan är det sjävlklart spännande att höra hur ledningen av Eurobike tänker strategiskt. Hur ska jättemässan klara av att vara samlingspunkten för cykelbranschen även i framtiden?

Eurobikes vd:
Stefan Reisinger, vd Eurobike.

Jag träffar Eurobikes vd Stefan Reisinger vid Media Days, Eurobikes fem år unga extraevent som skapats för att ge ett tjugotal varumärken möjligheten att för media kunna visa visa upp sina allra senaste produkter. Här står stora drakar som Shimano, KTM och BMC intill relativt nystartade varumärken som max en handfull riktiga cykelnördar hört talas om hemma i Sverige. Lite som Eurobike när det är som bäst. Erfaret utmanas av nytänkande entreprenörer.

Min första fråga till Eurobikes vd är just vilka mässans största utmaningar är för att vara aktuell även om fem år. Nu när allt förändras med hög hastighet vad gäller produktutveckling, produktion och sälj. Det borde även påverka Eurobike.

– Ja visst påverkas även vi. Men det går att se de här stora förändringarna som sker nu inom cykelbranschen på flera sätt. Jag väljer att se det som att det finns en massa möjligheter. Det finns ett par stora branschtrender. Elcyklarna fortsätter att växa och ingen vet hur stort det blir. Det är både en möjlighet och även en utmaning för oss alla inom branschen. Hur mycket av de traditionella cyklarna tas över av elcyklarna framöver? För tio år sedan när de första elcyklarna visades upp på Eurobike var det inte många som trodde på dem. Vi såg en möjlighet med en ny kategori cyklar, byggde upp testbanor och idag ser vi vilken utveckling det blev, idag har i princip alla cykelmärken som ställer ut på Eurobike elcyklar, säger Stefan som säger att just stora trender som knoppar av sig från traditionella cyklar är något som Eurobike vill se till att stödja med marknadsföring och egna event.

Eurobikes vd:
I Frankfurt arrangeras Eurobikes senaste mässa för urban mobilitet för första gången mellan 10-11 juli. Därmed arrnagerar Eurobike fyra mässor per år. Allt för att vara aktuella året om.

Därför fick Eurobike i år ett fjärde större event i och med att Urban Mobility Media Days by Eurobike hölls under två heldagar i Frankfurt för första gången i år.

– För 15 år sedan var Eurobike en sportshow med mest racers och MTB´s. Det vi har sett de senaste två-tre åren är att urban mobilitet verkligen exploderat och just nu är mikromobilitet den största trenden inom cyklingen. Så grunden i vår nya mässa i Frankfurt Urban Mobility Media Days är trettiofem varumärken som levererar kvalitetslösningar inom urbana transporter. Som kompakta cyklar av olika slag, vikbara cyklar, transportcyklar, ja för första gången i Eurobikes historia har vi även med företag som producerar elscootrar. Vi kände att den här delen av cykelindustrin behövde en egen mässa och därför skapade vi en sådan, säger Stefan som berättar att Eurobike tillsammans med Frankfurts klassiska mässcentrum Agora Messe Frankfurt byggt upp ett komplett event med hundra procent fokus på framtidens urbana transportlösnignar utan hjälp av bensindrivna fordon och att utställarmområdet kompletterats med trendföreläsnignar och extra stora testområden.

Det gör att Eurobike nu arrnagerrar fyra olika mässor per år: 3 dagar Eurobike Media Days i juli, Urban Mobility Media Days by Eurobike in Frankfurt 2 dagar,  4-7/9 Eurobike, Friedrichshafen och så ASEANBIKE i Bangkok, Thailand 3-5/10.

När världen och cykelbranschen tillförs transportmedel som scootrar, enhjulingar, sparkcyklar med motorer hundra och en ytterligare produkter för transporter måste även Eurobike ompröva vilka som kan ställa ut på en cykelmässa, konstaterar Eurobikes vd.

– Det ser vi också nu på Eurobike när vi nästan fått alla bokningar bekräftade för 2019 års show, att fler och fler utvecklare som samarbetar med fordonsindustrin ställer ut hos oss i Fiedrichshafen. Det är en spännande utveckling.

Ett annat fenomen som diskuterats flitigt de senaste åren när det gäller Eurobike är det faktum att flera av de största cykelvarumärkena, som Specialized, Trek, Cannondale, Cycleurope-gruppen och några till försvunnit från Eurobike. Genom att dessa spelare vuxit sig så pass starka att de kan anordna egna event med hundratals, besökande butiker, distributörer och mediarepresentanter, menar en del att Eurobike tappat i slagstyrka. Eurobikes vd nickar, visst vill han att alla intressanta varumärken ställer ut, samtidigt så har inte Eurobike någon kris menar han.

– Vi är fullbokade även i år, 12 hallar med 1400 utställare från nästan 60 länder. Vi ligger därom kring år efter år. Sedan kommer många varumärken tillbaka efter att ha varit borta, i år ställer Flyer, Kettler, Hercules och Storck ut. Och Bianchi, utbrister han glatt när han kommer på att han pratar med svensk media. Vi får nog vänja oss vid att varumärken hoppar av men sedan kommer tillbaka, det är lite effekten av dessa tider när mycket förändras i vår bransch och sedan understryker han:

– Om fem år kanske vi inte har 12 fulla mässhallar men storlek är inte viktigast. Det är att ha en mässa med kvalitet och att samla rätt folk, skapa ett event och våga testa nya segment. Hos oss ska trender diskuteras för att vi alltid ska vara aktuella. Och vi väljer att lägga fokus på de som ställer ut. Som på Media Days. För det kommer hela tiden en massa nya utvecklare och tillverkare av nya, smarta produkter för cykelbranschen.

Så tillägger han:

– Och de stora cykelvarumärkena kommer alltid till Eurobike. För att kolla trender och se vad konkorruenterna gör. Det vet vi dels eftersom vi  känner igen dem. Och så ser vi att att samma hotellrum är bokade år efter år, säger han med ett leende.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Combisport

    CombiSport grundades 1985 och är idag ett väl inarbetat och etablerat grossistföretag inom främst vintersport och cykel. All kundservice, lager och logistik sköter vi själva här i från Motala. Vi har också ett säljkontor och showroom i Stockholm.

  • Shimano Nordic AB

    Shimano Nordic AB är ett grossistföretag för delar och tillbehör för cykel och fiske, med flera starka agenturer. Leverans till Sverige, Island, Finland, Norge och Danmark året runt från centrallager i Holland.