Intersport öppnar flagship store på klassisk shoppingmark

I höst syns Intersport ännu mer i Stockholms City. Då öppnar en ny flagship store på 1500 kvadrat i hörnet Drottninggatan Klarabergsgatan, mittemot anrika Åhléns. "Vi ska bli sportbranschens ledande omnikanal retailer", säger vd Marcus Wibergh.

Intersport säger sig vilja bli ”Sveriges mest inspirerande sportdestination”. Det är en kaxig men helt rätt ingångspunkt om man vill jaga branschkonkurrenterna på allvar. En viktig del blir den nya flaggskeppsbutiken på 1500 kvadratmeter i Stockholm city eller flagshipstore som Intersport väljer att kalla den. I höst kommer den nedlagda citybutiken på Sergelgatan att förflyttas och tranformeras till hörnet Drottninggatan Klarabergsgatan, ett av Stockholms, av shoppingsugna konsumenter, mest trafikerade del. 

Den nya butiken kommer att ges Intersports nya inredning, sortiment och digitala fokus vilket i förlängningen ska göra Intersport till ”sportbranschens ledande omnikanal retailer i Sverige”, förklarar kedjans vd Marcus Wibergh när Sportfack får tag i honom för en intervju.

Varför ville ni göra det här just här?

– Vi ska ha en förankring i hela Sverige men för oss är det viktigt att ha en flagship store i Stockholm. För mig är det inte bara Sveriges huvudstad utan även Nordens huvudstad. Den förra citybutiken låg fel och hade fel urymmen för vårt nya koncept. Vi hade tittat på många lägen i city men läget vi fick till slut var bäst. Här är det bra trafik av kunder. Sedan är det också viktigt internt med en sådan här flagship store. Det ska vara en butik för oss på Intersport att vara stolta över.

På vilket sätt kommer kunderna få en wow-känsla i den nya butiken?

– Det kommer att bli en väldigt snygg butik med ett aktivt sortiment och med riktigt duktig personal. Sedan kommer vi ha vår nya, digitala satsning på plats där kunderna kan boka grejer och bestämma var och när de hämtar dem samt även  inspireras digitalt. Vi kommer även titta på hur vi ytterligare kan öka köpupplevelsen för kunderna i butiken.

Går det att hämta hem hyran i försäljningen året om på en sådan här butik eller får den ”gå hyfsat” för att läget är så bra PR-mässigt om du förstår hur jag tänker?

– Tror inte att så många resonerar så längre. Även med den här butiken behöver vi kunna räkna hem försäljningen men den behöver kanske inte vara lika lönsam som andra butiker.

När öppnar ni? 

– Nja, det håller vi lite hemligt ett tag till. Någon gång under hösten kan jag säga ha ha.