Så ser Shimano Nordics nya huvudkontor ut

Sportfack deltog när det blåvita bandet klipptes i Uppsala och Shimano Nordic äntligen fick inviga sitt nya, 1800 kvadratmeter stora huvudkontor. Här finns plats för 17 varumärken, 32 medarbetare och ett trainerutrustat gym.

Direkt innanför entrén finns dockor klädda i cykellandslagets nya dräkter från Pearl Izumi. Hos Shimano Nordic nya huvudkontor är cykel i fokus i varenda vrå. Här, i lokaler som mäter 1800 ljusa kvdratmeter i klassiska Shimano-kulörerna vitt och blått och i två plan finns gott om plats för cykelprodukter från de 17 varumärken som numer ingår i Shimano Nordics portfölj.

Så ser Shimano Nordics nya huvudkontor ut
Sjutton stycken varumärken finns representerade i Uppsala. Här lysena från australiensiska Knog.
Så ser Shimano Nordics nya huvudkontor ut
Ny på jobbet. Åsa Eriksson är ny marknadskoordinator för Sverige och har anslutit från Specialized.

Entréplanet innehåller de anställdas arbetsplatser, mötesrum, lunchrum inklusive en rejäl grillhörna utomhus.

Samt, kanske viktigast – huvudkontorets väl tilltagna avdelning för ombyte, tvätt och tork av kläder, dusch, massage, gym – och stort cykelrum där ett trettiotal cyklar antingen kan parkeras och elcyklar laddas. Eller för den som för tillfället inte har en hoj, möjlighet att låna. Cykelrummet har dessutom en rejäl cykeltvätt med plats för två cyklar och ett separat mekbord med alla tänkbara varktyg.

Gymmet intill är utrustat med Elites senaste trainers, skärmar som växlar mellan all världens cykellopp eller spelar upp ett Swift-pass om några kollegor vill rejsa ihop. På onsdagar tränar personalen alltid ihop. Då bjuds det på gratis lunch för alla som gör ett träningspass på jobbet. Det här har Shimano gjort sedan flera år men försäljningschefen Calle Fåglum kan se nyttan nu av all träning ihop:

– Vi har extremt låga sjukskrivningstal och personalen har verkligen kul ihop.

Så ser Shimano Nordics nya huvudkontor ut
I verktygslådorna råder zen-ordning.
Så ser Shimano Nordics nya huvudkontor ut
Gymmet har självklart skärmar som visar cykel och Elites senaste trainers.

En win-winlösning som väl alla arbetsplatser skulle må bra av att följa, eller hur? Grattis till fint HK säger Sportfack.

På plan två finns plats för showrooms för samtliga varumärken som antingen ingår i Shimanos portfölj, som Pearl Izumi, Elite och PRO eller som Shimano Nordic distribuerar, likt Selle Royal, Brooks och Knog. Showroomen går att anpassa efter säsong och efter hur mycket plats varje varumärke behöver.

Här finns även stora mötesrum och Shimanos undervisningslokaler. En allt viktigare uppgift för bolaget de senaste åren har varit att utbilda den svenska cykelbranschens mekaniker. Därför har Shimano Nordic tagit höjd för att kunna hålla kortare kurser eller längre utbildningar i Shimanos alla komponenter och system. 

Så ser Shimano Nordics nya huvudkontor ut
Cykelrummet rymmer ett 30-tal hojar och lite annat.

En längre artikel om Shimano Nordics nya huvudkontor publiceras i Sportfack nummer 07/08.

Så ser Shimano Nordics nya huvudkontor ut
Ett huvudkontor med en cykeltvätt är ett bra kontor.