EXTRA: Intervju med Tretorns nye vd Magnus Månsson

I våras satsade Tretorn på sin e-handel genom rekrytering av en trio medarbetare. Nu fortsätter framtidsfokuset då nygamla vd:n Magnus Månsson återvänder. Fokus är online och förändringar hos bolaget är nye vd:n inte främmande inför.

I höst får Tretorn en ny vd och delägare. Det är rutinerade sportchefen Magnus Månsson som tidigare varit bland annat vd för just Tretorn en gång tidigare (2003, då med Puma som ägare), vd för Craft och med ledande befattningar hos Nike och New Wave Group. Nu närmast kommer Magnus från modevärlden efter att ha varit vd hos Nelly.com och nu senast Gina Tricot.

Tretorn gjorde en större satsning på e-handel under våren 2019 som Sportfack skrivit om tidigare. Genom att bland annat anställa en trio medarbetare som ska fokusera på att förbättra försäljningen direkt mot konsument. Och just det är något Gina Tricot lyckades med under tiden med Magnus Månsson som vd. Bolaget ökade under det senaste året sin digitala handel med 30 procent, både via egna kanaler och genom partners. Säkert en av resultaten som Tretorns ägare noterat inför vd-bytet.

Samtdigt hade e-handelframgångarna ett pris. För Gina Tricot innebar det att 15 personer vid huvudkontoret och 30 totalt fick lämna modekedjan som Borås Tidning nyligen rapporterade om efter att de fackliga förhandlingarna avslutats. Varslen var en del i ett spraprogram där Gina Tricot var tvunget att spara 200 miljoner fram till 2020. 

Återstår att se vad Magnus Månsson kommer att göra på Tretorn. Sportfack söker bolagets nye vd för en längre intervju. Så här sa i alla fall Tretorns ägare Vasko Markovski och Joakim Appelqvist, i ett pressmeddelande:

– Vi är väldigt glada över rekryteringen av Magnus som tar med sig gedigen erfarenhet och kunskap inom detaljhandel och e-handel, som vi behöver för att kunna svara på snabba förändringar inom modebranschen. Magnus är en stark ledare med en passion och en energi som vi behöver och vi ser Magnus som en del i vår långsiktiga plan att ta Tretorn vidare till nästa nivå med de utmaningar och möjligheter som branschen erbjuder.

Så Magnus, du vänder tillbaka till Tretorn. Varför ville du återvända?

– En jättestor anledning är möjligheten att få bli delägare ihop med Vasco och Joakim. Vi känner varandra väl och har jobbat ihop fem år när jag var på Tretorn för 11 år sedan. När de nu kontaktade mig så kändes det perfekt och att cirkeln är sluten efter 11 år, efter Craft, sedan Nelly.com och Gina Tricot. Just Tretorn är ett speciellt varumärke tycker jag, det finns inte många sådana svenska varumärken med den historien i sitt DNA. Förra gången gjorde vi massor med spännande saker i fem år, vi tog bolaget från att bara göra gröna gummistövlar till sneakers, kläder och vi var tidiga med produktsamarbeten där vi jobbade ihop med Acne, Com de garcon samt Ikea. Det var en rolig tid med ett gäng som jag vill tillbaka till. Dessutom har jag aldrig varit egenföretagare och det känns häftigt att få testa.

Vad har du lärt dig från dina uppdrag i modebranschen som kan bli användbart för Tretorn?

– Bra fråga. Det är åren med Craft och med Nelly och Gina som gör att jag vågar ta det här steget. Det kände jag när vi satte oss ner och diskuterade hur vi ska ta Tretorn framåt. Resan med Nelly.com från 600 miljoner till 1,2 miljarder har gett massor med kunskaper om hur man gör en lyckad resa online där vi var tidiga med digitaliseringen. Med Gina kommer vi att lyckas vända genom att vara i framkant inom omni, där Gina Tricot både har lönsamma butiker (200 stycken) samt en onlineförsäljning som går jättebra. Samtidigt har vi gjort 1000 misstag på vägen men lärt oss av det. 

Det viktigaste du har lärt dig?

– Att våga prova på och ta risker har varit nyttigt. Du kan inte sitta och vänta på förändring. Som med konsumentbeteendet, där förändringen inom konsumtion går snabbare och snabbare. Du måste vara ute och ha örat mot markenoch lyssna på vad konsumenten och sedan översätta detta till hur det kommer se ut om sex eller tolv månader. Du måste som ledare våga ta veslut och ha en styrelse som litar på dig. Dessutom: ha med passionerade och smarta medarbetare omkring dig, det är viktigt att ha ett teamet för det är de som gör det.

Med dig i spetsen så lyckades Gina Tricot öka sin e-handel rejält. Samtidigt innebar din tid där tuffa sparkrav och uppsägningar. Behöver även Tretorn göras om på något sätt för att vara konkurrenskraftigt i framtiden?

– Alla bolag behöver göra förändringar för att finnas kvar i framtiden. Att säga att vi ska vara som vi är fem år framåt är bara dumt. Vi måste alltid fundera på hur och när vi ställer om organisationen. Men jag vill inte säga på vilket sätt eftersom jag inte börjat ännu. 

I våras gjorde Tretorn en storsatsning på e-handel genom att bland annat anställa en trio med fokus på försäljning direkt mot konsument. Är det direktförsäljning som som är Tretorns största utmaning framöver?

– Jag hoppas jag kan hjälpa till med online. Jag har inte specialistkunskaper själv men har som sagt varit med på resan flera gånger. Vi ska framför allt fokusera på tre delar: Högsta prioritet har vår egna e-handel. Sedan handlar det om att jobba hårt med whole sale, för både fysiska butiker så väl som våra viktiga onlinepartners. Nummer tre är att vi även ska titta på colabs tillsammans med andra varumärken och att kika på möjligheterna att ha egna butiker. Detta för att kunna visa upp hela vårt sortiment mot slutkonsument på bästa sätt. Till skillnad mot en del tror jag verkligen på en kombo av fysisk retailen med online.

Utländska marknader, vilken är planen där för Tretorn?

– UK, Norden liksom Mellaneuropa är viktiga marknader där vi redan är etablerade. Dessa skall vi utveckla och bli bättre inom.

Ni har lanserat några olika hållbarhetsprojekt de senaste åren. Hur ska ni utveckla dem?

– Det är jättespännande projekt och hållbarhet ingår som en stor del i strategin som redan är satt. Hållbarhetsprojekt är något vi helt klart ska förstärka framöver.