Nya NK Sport – där isyxor möter elmotorcyklar

I höst går modepalatset all in med nya NK Sport. Förutom lyxig shoppingmiljö kommer kunder för första gången ha möjligheten att provköra en Cake-MC och köpa isyxor i samma butik.

I september nyöppnar NK Sport sina 1800 totalrenoverade kvadratmeter. Fokus är bästa möjliga varumärken med funktion exponerade i en inspirerande miljö tajt kopplad till modescenen. Det förklarar Marc Nylander, entreprenören bakom NK Sports nya koncept. 

– Vi skapar en upplevelse influerad av internationella modekoncept, såsom Dover Street Market och gamla Colette. Vi har tänkt; hur ser en vacker butik ut?Där är modevärlden en bättre referens. Därför har vi vänt oss till arkitekterna på Guise (ritat Fotografiska i Stockholm och i London). Om du tänker dig en avskalad miljö där en isyxa presenteras på ett marmorbord. Det säger mycket om hur vi vill göra nya NK Sport, säger Marc. 

Nya NK Sport – där isyxor möter elmotorcyklar
Gott om plats och modekänsla i inredningsdetaljerna blir NK Sports stil.

– NK Sport ska tillhandahålla det nuvarande och nya NK-kunder gör i framtiden vad gäller sport. Det är inte längre bara tennis och segling. Idag åker våra kunder och vandrar i fjällen, man åker på yogaläger. Vi har försökt hitta de nya kulturella sporterna. I det finns även avdelningar för running, skidåkning och cykling.

Marc förklarar att det blir en spännande internationell mix av varumärken. Det handlar om både etablerade brands som Nike, Adidas, The North Face och Patagonia sida vid sida med svenska YMR Track Club, koreanska Black Yak och japanska Snow Peak. Det som förenar varumärkena är högsta kvalitet och funktion.

Nya NK Sport – där isyxor möter elmotorcyklar
Nya varumärken i Sverige som koreanska Black Yak, japanska Snow Peak och YMR Track Club blandas med klassiska märken som North Face, Peak Performance och Hestra.

– Bästa möjliga funktion är jätteviktigt för oss. Äntligen får vi in de fantastiska produkterna från till exempel La Sportiva och Black Diamond till NK, märken som många NK-kunder inte visste fanns eftersom de inte går i corebutiker. Hos oss ska de hitta de bästa kollektionerna.

Men med avancerade produkter och en allt mer insatt slutkund kommer krav på säljarna. Marc, som sedan flera år driver The North Face-butiken på Kungsgatan i Stockholm, har bråda dagar just kring rekryteringen när Sportfack ringer och han understryker att kunnig personal är A och O. 

– Vi ska anställa atleter inom våra kategorier, äkta personal som håller på med de här sporterna. Vi tar servicekänsla från Löplabbet och stoppar in det i en Hermes-butik.