Svenska Icebug blir första klimatpositiva outdoorskoföretag

Icebug är ett av de företag som har valt att följa FN:s initiativ "Climate neutral now". Nu uppmanar de resten av branschen att göra detsamma.


Svenska Icebug blir första klimatpositiva outdoorskoföretag
David Ekelund, vd Icebug.

Det svenska skoföretaget Icebug, som sedan 2001 specialiserat sig på skor med bra grepp, har länge arbetat med att minska sina utsläpp. Efter sommaren 2018 gav de löftet att vara klimatpositiva år 2020. Sedan dess har frågan haft största prioritet och redan i slutet av februari i år kunde man konstatera att man lyckats med målet. 
– När vi bestämde oss visste vi inte vad vi gav oss in på. Vi visste inte om det skulle kosta 2 kronor eller 200 kronor per sko, men vi bara kände att vi var tvungna att göra det för att ta vårt ansvar säger Icebugs vd David Ekelund.

Men vad innebär det i praktiken? I Icebugs fall har man valt att följa initiativet ”Climate Neutrale Now”, som är lanserat av FN och består av tre steg:
-Mät totala utsläpp av växthusgaser, inklusive produktion, verksamhet och transport.
-Arbeta aktivt för att minska utsläppen så långt det är möjligt.
-Kompensera årligen för de utsläpp som inte kan undvikas, genom att investera i projekt som reducerar växthusgaser och är certifierade av FN.

För Icebug har den största utmaningen varit att mäta utsläppen från produktionen, och här har de inte lyckats få fram de exakta siffrorna, utan väljer att gå en samlad uppskattning. För att vara på den säkra sidan överkompenserar Icebug också med 30 mer procent mer än de uppskattade utsläppen, vilket innebär att företaget uppnår statusen ”klimatpositiv”. Ett arbete som även har uppmärksammats av FN själva:

– Klimatfrågan är ett brådskande problem för hela samhället. Vi är glada över att Icebug tar ledarpositionen i att lyfta klimatfrågan, dels genom sina egna insatser, men också genom att stötta globala utsläppsreducerande insatser. Genom den typen av insatser, det vill säga att minska sina egna utsläpp och hjälpa andra att minska sina, kan vi snabba på utvecklingen mot Parisavtalets mål om ett klimatneutralt globalt samhälle, säger Niclas Svenningsen, ansvarig för Global Climate Action på FN Climate Change. 

Svenska Icebug blir första klimatpositiva outdoorskoföretag
Icebugs ekologiska avtryck ska vara lika med noll.

I dagsläget är Icebug det enda klimatpositiva outdoorskoföretaget – och Icebugs vd David Ekelund uppmanar nu konkurrenterna att göra samma resa:
– Vi gör inte det här för att vi ska se bra ut. Vi har fortfarande massor kvar när det gäller att minska våra utsläpp ytterligare och annat hållbarhetsarbete. Att kompensera är inget frikort för att kunna fortsätta som man alltid har gjort. Vi vill nå maximal effekt och det kan vi bara lyckas med om andra gör samma sak.
Han fortsätter:
– Om vi kan bli klimatpositiva innebär det att de flesta varumärkena runtom oss kan bli det, om de bara vill. Klimatdebatten har handlat mycket om individers och politikers ansvar, det är dags för företag att kliva fram nu.